2. div.: Fredericia 2 fortsætter sejrsrækken med storsejr over Springeren

Af Mikkel Vinther Motzkus

Søndag den 26/11 var Fredericia 2 på hjemmebane klar til 3. runde i divisionsturneringen. Denne gang imod Springeren fra Kolding. Alle mand var klar, så vi havde gode kort på hånden, hvis vi skulle fastholde vores momentum i turneringen og vor nu flotte sejrsrække i 2. div. gr. 3. Dog er Springeren et af de hold, vi i de forgangene sæsoner har haft det svært imod. For to år siden tabte vi hele 5½-2½, og sidste år blev det kun til 4-4, trods en identisk favoritværdighed på ca. 5-3 i vores favør. Så trods favoritværdigheden skulle der altså kæmpes for hvert brætpoint.

Springeren var dog uden deres stortalent Adrian Stenstrop Thorsen, som netop i weekenden var hjemvendt fra ungdoms-VM i Italien. Op til kampstart talte jeg med Jens Ingemann, som fortalte, at planen faktisk var, at Adrian skulle have spillet, men desværre var blevet syg kort før kampstart. Derfor havde Springeren 45 minutter før kampstart været nødsaget til at finde en reserve, hvilket var lykkedes i Henrik Artmann.

bræt 1 skulle Carsten Bank Friis med sort op imod en meget stærk spiller i Niels Jørgen Fries Nielsen. Dette blev til rundens mest fejlfrie parti med remis efter kun et træk! Måske ikke så underligt, idet de to spillere (i hvert fald rent skakmæssigt) kender hinanden rigtig godt. Så en hurtig remis var på mange måder forventet.  I det efterfølgende talte jeg for sjov med Rasmus Østergaard og Johnny Harboe, om vi skulle til at uddele priser for de respektive partier på holdet, hvortil Rasmus uden at tøve var klar til at tildele Carsten ”Rundens Olfert” for dette stunt. Så kan man nok hurtigt regne ud, at Rasmus ikke er fortaler for hurtige halve! Dog vil jeg sige, at det strategisk set var godt solgt af Carsten imod en mand på næsten 2300 i ELO – og så med sort! Jeg fristes næsten til at skrive god start!

bræt 8 fik vores juniortalent Frederik Sørensen med hvid hurtigt en fin fordel imod Henrik Artmann, som Frederik formåede at fastholde igennem hele partiet. Henrik valgte at acceptere Frederiks dronningegambit, hvilket Frederik mødte med sundt og tålmodigt spil. For hver gang jeg listede forbi for at se stillingen, havde Frederik forbedret sin stilling i forhold til sidst. Derved viste Frederik endnu engang en god positionel forståelse for skakspillet, som blev udnyttet til at køre en flot og sikker sejr hjem. Så var vi allerede tidligt i matchen foran 1½-½. Frederik står nu som den næstmest scorende spiller på 2. holdet med 2½ points i tre kampe!

bræt 3 mødte Rasmus Østergaard ligesom sidste år i divisionen Kim Burnæs. Dengang blev det efter nogle få unøjagtigheder fra begge spillere til en fredelig remis i midtspillet. Partiet i år mindede meget om det fra sidste år. Kim kunne dog muligvis have vundet en bonde omkring træk tolv, hvilket han heldigvis overså. Derfra lignede det et parti som ingen rigtig forsøgte at få initiativ i. Jeg ved ikke om Rasmus havde luret, at vi allerede stod pænt på mange af brætterne, hvorfor en remis med sort gav god taktisk mening på dette tidspunkt i matchen. 2-1.

Rundens parti går til bræt 7, hvor Jens Chr. Hansen med sort var oppe imod Jens Ingemann Madsen. Jens Chr. vandt nemlig i fornem stil mod den ellers dygtige spiller. Partiet vises her kommenteret af Jens Chr. selv:

1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.d4. Skotsk som jeg også gerne spiller med hvid. For en uges tid siden så jeg et parti i Politiken, hvor den svenske stormester Jonny Hector vandt et flot parti med de sorte brikker, så jeg tænkte at det kunne jeg måske også gøre. 3.-,exd4 4.Sxd4 Sf6 5.Sxc6 bxc6 6.e5 De7 7.De2 Sd5 8.c4 La6 9.b3 0–0–0 (se nedenstående diagram)

9.-, 0-0-0 kalder stormester Sune Berg Hansen ”flabet” i Politiken; men det fejler vist ikke noget. 10.g3 Re8 11.f4 f6. Sort vil prøve at udnytte at Hvids konge ikke er kommet i sikkerhed endnu. 12.Bb2 fxe5 13.fxe5 Qg5 14.Nd2 Bb4 15.Qd3? (se nedenstående diagram) [En fejl, bedre var 15.0–0–0 Nc3 16.Bxc3 Bxc3 17.Kc2 Rxe5 hvor sort har en bonde og fint spil]

15. Txe5+! 16.Kd1 Se3+ 17.Kc1 Td5! 18.Ld4 Sxf1 Sort indkasserer sin officer 19.Txf1 Lxd2+ 20.Kc2 Te8 21.Tf4? (se nedenstående diagram) [Naturligvis en grov fejl, men stillingen er tabt, f.eks. 21.Rad1 Be3 22.Bxe3 Rxe3]

21. Lxf4 0-1

Et rigtig flot angrebsparti af Jens Chr., hvor han kreativt udnytter, at den hvide konge aldrig rigtig kommer i sikkerhed. Så var vi foran 3-1.

bræt 5 skulle Michael B. Madsen med sort op imod Aage Søndergaard. Aage spillede Leningrad i forhånden, og efter de tre første træk, 1.f4 d5 2.Sf3 Lf5 3.g3?! ville det principielle være at spille kvalitetsofferet 3…h5 4.Lg2 h4 5.Sxh4 Txh4. Dog var Michael fuldt ud bevidst om, at Aage godt kan godt lide vild skak, så Michael spillede det mere ”kedeligt”. Michael fik derved en stillingstype som passede ham bedre, og midtvejs i partiet havde Michael officersposter på f5 og g4. I forsøget på at gennemføre et bondebrud på c5 måtte Michael desværre afgive løberparret og turde efterfølgende ikke åbne stillingen. Michael valgte i stedet at lukke stillingen af, og derved blev Michael og Aage enige om remis nogle få træk efter. Michael fandt i det efterfølgende ud af, at han havde haft gode gevinstchancer, hvis han i stedet for at afgive løberparret havde spillet bondebruddet på a5 i stedet for på c5. Så stod der 3½-1½.

bræt 6 fik jeg selv overtaget i en Katalaner med Hvid imod Christian Karstensen. Christian valgte at spille den lukkede variant, men blev ganske enkelt for passiv, hvilket gav mig momentum og aktivt spil efter åbningspillet. Efter træk 33. b4 havde vi opnået følgende stilling (se diagram).

Prøv at bemærke at stort set samtlige brikker er låst på den ene eller anden måde for Sort. Mens Christian var i trækket, kom jeg til at tænke på det 6. parti i VM-matchen mellem Bobby Fischer og Boris Spasskij, som blev spillet på Island i 1972. Her vandt Fischer et meget flot og elegant parti over Spasskij, hvor temaet netop var, at samtlige Spasskij´s brikker var låst, hvilket tvang ham til at udføre passive og idéløse træk. Fischer udnyttede det til at sætte ind med en flot gevinstkombination. Hvis man interesserer sig for positionsspil, så er det i hvert fald et seværdigt parti! Det er bare hamrende svært at finde en konkret plan for Sort i sådanne stillinger, og derved følger fejl også bare lettere. Christian valgte at spille 33. Sxg5 i håb om at få noget modspil på kongefløjen; men 10 træk senere blev stillingen definitivt opgivet. Så stod der 4½-1½ og matchsejren var således i hus med to partier igen!

Til sidst var det kun Lars Desmond Sørensen og Johnny Meier Harboe tilbage, og på bræt 4 havde Lars med Hvid fået tilkæmpet sig en pæn fordel imod Karsten Foli. Lars var oppe med en bonde og to tynde for en tyk samt en mere aktiv stilling; men hvor dronningerne fortsat var på brættet. En stilling som tydeligvis var vundet ved korrekt spil. Lars udnyttede dette flot med en afgørende gevinstkombination få træk senere. 5½-1½.

Til sidst sad Johnny på bræt 2 i et for mig at se hamrende svært og spændende slutspil imod Michael Jakobsen. Umiddelbart tænkte jeg, at Michael havde fordelen, idet han havde to fribønder på kongefløjen på henholdsvis 5. og 4. række samt en fribonde på 4. række i a-linjen. Dog havde Johnny en kvalitet mere og en potentielt farlig fribonde på 6. række i c-linjen, som gjorde stillingen mere kritisk for Michael. Michaels løber og konge var dog godt positioneret på brættet, men ærlig talt en stilling, som kun få kunne gennemskue særlig grundigt. Det der gjorde partiet særlig underholdende, var at begge spillere var ved at komme i alvorlig tidnød, og i en så kompleks stilling kunne selv små unøjagtigheder blive afgørende. Johnny spillede dog sine tårne virkelig aktivt, og på et strategisk godt tidspunkt valgte Johnny så at tilbyde remis. Dette valgte Michael at tage imod, idet Johnny havde fremprovokeret en mat-fælde midt på brættet, hvor en trækgentagelse så ud til at være det eneste gennemskuelige.

Således endte det hele 6-2 i vores favør, hvilket ikke alene må siges at være et super flot resultat, men samtidig placerer det os nu på en flot førsteplads med behagelige 5 brætpoints og 3 matchpoints ned til Herning som pt. indtager gruppens 4. plads. Det skal jo siges, at kun en top 3-placering er brugbart i denne sæson.