Fredericia tilbage i Skakligaen!

Efter et års ophold i 1. division er Fredericia tilbage i den stærkeste række. Det blev en næsten overlegen magtdemonstration i 1.div. gr.2, som omfatter Jylland. De første 5 matcher blev vundet med et gennemsnit på 6-2! Kun i de sidste to kampe, da oprykningen var næsten sikret, blev der taget lidt lettere på opgaven. Jens Ove Fries Nielsen scorede flot på 1.-bræt 6 p. af 7!

Det bliver spændende at se, om Fredericia i næste sæson kan etablere sig som fast Skakliga-hold, eller om det bliver en tilværelse som elevator-hold.

Referat af holdleder Esmat Guindy:

Søndag den 11. marts skulle slaget stå mellem gruppens nummer to, Jetsmark og de førende: Os. For at vi ikke skulle rykke op, skulle vi score 2 point eller mindre, og flere spillere fra Jetsmark havde i løbet af sæsonen sagt, at de faktisk ikke var interesserede i at rykke op, men kunne man nu stole på det? For i 6. runde spillede de i stærkeste opstilling mod Esbjerg.

Da vi ankom til Aalborg, hvor fællesafslutningen blev afviklet – fik vi syn for sagen: De stillede uden Allan Stig. Til gengæld spillede vi i fuld opstilling: Adesh var blevet lokket væk fra sine studier for en weekend og vores tyske spillere var dagen før ankommet til Aalborg fit for fight.

Inden vi nærmest var kommet i gang, tog Jens Ove remis. Lidt senere fik jeg tilbudt remis, og på det tidspunkt havde Adesh allerede en kvalitet mere, mens de andre stillinger var i balance – bortset fra Franks, der så tvivlsom ud, så i forhold til oprykningen var remis et fint resultat.

Den tredje, der var færdig var Daniel og også her blev resultatet remis, i en stilling, der måske var lidt trykket.

Efter lidt omveje på skakbrættet fik Adesh konverteret fordelen til et point og oprykningen var en realitet, mens halvdelen af matchens partier stadig var i gang.

Carsten blev for første gang i sæsonen udsat for at få de hvide brikker, og han kvitterede med at udspille sin modstander i Stonewall i et veludført angreb.

Bjarne fik også en god stilling, men fik ikke spillet det helt præcist, så det endte med remis. Værre gik det for de to sidste spillere. Frank kunne ikke holde sammen på den svære stilling, og Dustin der egentlig var kommet fint ud af åbningen endte med bønder på samme farve som sin løber. Han kæmpede så længe, at vi nåede at samle rigelig appetit til oprykningsmiddagen, men desværre forgæves.

4-4 blev resultatet og de næste 7-8 måneder har vi blikket fast rettet mod Skakligaen, der starter til efteråret og vi er med!

Læs Kim Skaaning-Pedersens fine artikel om omrykningen i Fredericia Dagblad, søndag d. 19.3.; her er også Carstens gevinst vist og kommenteret.

Læs mere om 1. division m.m. på DSU’s hjemmeside: nyheder.skak.dk

Slutstillingen – med reference til hver enkelt kamp – kan også ses her: