Førsteholdets forrygende femteplads

Fredericia – Brønshøj 5-3

Dette indlæg kommer sent, men det er umådeligt svært at skrive, når man ikke kan få armene ned.

Efter sejr over Frem i næstsidste runde var vi sikret endnu et år i den øverste liga og kunne derfor se opad i tabellen. Inden runden lå vi nummer 7 – et matchpoint over Køge, men med et matchpoint mindre end både Aarhus/Skolerne og BMS. For at komme opad krævede det derfor ikke kun en sejr mod Brønshøj, men også at Køge kunne vinde over Aarhus/Skolerne eller at Nordkalotten kunne slå BMS. Brætpoint havde vi ikke samlet på, så uafgjort i disse matcher ville ikke hjælpe os.

Men først og fremmest skulle vi gøre arbejdet selv mod Brønshøj og på bræt 8 havde vi hentet Michael Bæhring ind, hvilket viste sig at være en god psykologisk disposition. Hans modstander, Mogens Thuesen, brokkede sig i hvert fald højlydt over at have brugt mange skønne, spildte kræfter på at forberede sig mod mig! Til gengæld fik Michael stillet sig lidt for passivt op og Mogens kom bedst ud af åbningen.

På bræt 7 spillede Adesh hvid mod Henrik Holmsgaard. Det blev en sicilianer, hvor Adesh med de sorte stille og roligt fik overtaget.

Daniel mødte med de hvide den kommende landsholdsklassespiller på bræt 6. Jeppe Hald Falkesgaard havde weekenden forinden vundet kandidatklassen og måtte være i god form. Men ikke bedre end at vi også her fik en god stilling efter åbningen.

Modsat så det desværre ud på bræt 5, hvor Frank med sort var oppe mod Nikolaj Palm. De kom ind i en Tarrasch i Dronninggambit, og alt så godt og fint ud, indtil det ikke gjorde det mere.

Heldigvis havde Bjarne i mellemtiden fået opbygget en rigtig god stilling med hvid imod Thorbjørn Bromann, og det så unægteligt ud som om han var ved at bryde igennem i b-linien. Inden det gik så galt skyndte Thorbjørn, der havde 150 mere i ELO, sig at trække ratingkortet og tillbyde remis, hvilket Bjarne tog imod.

Inden da havde Jens Ove allerede spillet remis mod Aref Vasli på bræt 2, uden at noget dyr havde foldet sig helt ud. 1-1

På de to sidste brætter havde vores to bulgarske spillere, Nikola og Boris sort mod henholdsvis Jacob Aabling og Tiger på bræt 1 og 3. Boris prøvede et tidligt remistilbud, som Tiger afslog i en ret lige stilling. Nikola, derimod kom lidt dårligere ud af en englænder.

Altså noget, der lignende en lige match – måske med et lille overtag til Brønshøj. Så skete dette på bræt 8:

I et kort anfald af skakblindhed spillede Mogens 24..bxa3?? Michael kvitterede med 25.b4! og partiet fortsatte ikke så mange træk.

I mellemtiden havde Boris spillet sig frem til en gevinststilling, som han senere vandt, mens Adesh havde vundet og Frank tabt. 4-2.

Tilbage sad Daniel og Nikola, og mens Nikola kæmpede heroisk for at hente en halv, hvilket desværre ikke lykkedes, kørte Daniel sikkert sejren i hus til resultatet 5-3!

Og slutstillingen? Ja, Køge vandt, og måske skulle vi se at få Nordkalotten som venskabsklub: Vi vandt over dem, de slog SK68 i 8. runde og sikrede os dermed nedrykningen, og endelig vandt de i sidste runde over BMS og sikrede os dermed 5. pladsen. Alt dette ville de sikkert gerne give for vores sejr mod Brønshøj, der var deres konkurrenter til 3. pladsen. For på den måde sikrede vi Nordkalotten en bronzemedalje og en tur til Europa Cuppen. Men mon ikke også, at vi kan komme afsted – Skanderborg og Hillerød, som blev nummer et og to, plejer ikke at stille hold.