U-DM artikel

Ungdoms DM blev i år afholdt i Odense af Læseforening og havde deltagelse af 82 juniorer fra hele landet fordelt på 6 aldersgrupper. Jeg deltog i kategorien ”U-19”, hvor jeg var seedet som nr 3 ud af i alt 6 spillere. Det gav passende anledning til en alle mod alle gruppe.

Jeg var ubesejret med 4 remisser og en sejr, dog var mit spil ikke helt optimalt. Jeg stod generelt dårligere i de tre første partier og måtte kæmpe for en remis. Jeg var især heldig imod gruppens lavest rated spiller, nemlig Aryan Mollasoltani fra Caissa Gladsaxe (1867). Mine åbningsvalg i turneringen var knap så gode, men i partiet imod Aryan kom jeg hurtigt i problemer, eftersom jeg spillede en variant i Taimanov, hvor man giver en bonde for modspil. Jeg fik ikke særlig meget modspil og var derfor bare en bonde bagud i hele partiet, men fik slidt mig til en remis.

Inden sidste runde havde jeg 2,5 p, mens FM Casper Liu (2317) havde 3 p. Jeg skulle derfor bruge en sejr med sort mod Casper, for at vinde DM. Det blev katalansk, og vi kom ud i en variant vi begge ikke havde særlig godt styr på. Jeg stod lidt under og tillod derfor en masse afbytninger, som resulterede i en stille remis.
FM Casper Liu vandt derfor DM og jeg fik en delt 2-3 plads med Paulius Meskenas (2139).

Nedenunder har jeg kommenteret på min sejr mod Philip Nielsen fra Skive skakklub (2035)