En meget anderledes aften i skakklubben

Nogle gange må der godt ske noget anderledes. Nogle gange skal man bryde lidt med normerne for, hvad man forbinder med en normal skakaften.

Heldigvis er vi gode til dette i Fredericia Skakforening. Gennem årene har vi omformet OL, Tour De France og VM i fodbold til skakaktiviteter i stedet. Her til aften var turen kommet til EM i fodbold, hvor Euro 2020 blev forvandlet til en skak udgave.

Desværre kunne alle 24 hold ikke besættes, og derfor måtte strukturen ændres til en 16 holds turnering. Hver af de 16 deltagere fik ved lodtrækning tildelt et land, og de var nu klar til at tage på tur rundt i Europa. Spillesalen var nemlig omdannet til et Europa kort, helt fra Sevilla i vest til Baku meget langt i øst.

Gruppespillet blev afviklet i 4 puljer af 4 hold. De hold, som fik lov at spille i deres eget land, var garanteret hvid. Det gjorde fx, at Danmark havde hvid i alle 3 partier, ligesom herrelandsholdet havde hjemmebane i alle 3 gruppekamp sidste sommer.

Efter gruppespillet gik de 2 bedste videre til kvartfinalerne. De lande, som røg ud, skulle dog (i modsætning til ved Euro 2020) spille om de sekundære placeringer, således alle deltagere fik 6 partier skak.

I semifinalen havde England (Arne Bech Madsen) æren af at spille på hjemmebane på Wembley Stadium. Dette udnyttede englænderne til at vinde over Tyrkiet (Lasse Nielsen) og sikrer sig en finaleplads.

I den anden semifinale så det ud til at gå Belgiens (Carsten Bank Friis) vej, men i sidste øjeblik fik Frankrig (Adesh Easwaralingam) fusket sig til sejren.

I finalen mellem England (hvid) og Frankrig måtte der ligesom sidste sommer forlænget spilletid til, da første parti endte remis. Derfor skulle det afgøres i en lynomkamp, hvor Frankrig nu havde de hvide brikker. Her viste Frankrig deres styrke og løb afsted med “EM titlen”.