Lokalopgør over Lillebælt før 1914

Næsten fra Fredericia Skakforenings første tid blev der udkæmpet matcher på tværs af Lillebælt. Middelfart stod ofte på menuen; men også Strib kunne fra 1930’erne bide fra sig.

Møderne havde meget karakter af udflugter og selskabelige sammenkomster. Man færdedes til fods til og fra færgen på begge sider, og der skulle spises frokost, holdes taler og nydes kaffe og kage. Referaterne vidner om særdeles hyggelige sammen­komster. Det var før 1. verdenskrig, hvor den tekniske udvikling og stigende levestandard i almindelighed gav overskud til fritidsaktiviteter og fornøjelser og i det hele taget optimisme og tro på fremtiden.

I begyndelsen var Fredericia klart stærkest. 28 september1904 havde man en udflugt til Middelfart, som gav sejr 9-5 til Fredericia. 7 oktober samme år fik man genbesøg af 6 mand fra Middelfart. Denne gang vandt Fredericia 14-3; der blev altså spillet flere runder af navnlig Middelfart-folkene, som var mødt op i undertal.

Der blev – foruden skakspillere – også fragtet meget andet over bæltet før 1935. Billedet er fra 1904 og er stillet til rådighed af Lokalarkivet for Strib og Røjleskov sogn. Se også mange andre billeder på arkiv.dk og på Erik F. Rønnebech’s fremragende hjemmeside, fredericiashistorie.dk.

12 februar 1911 rejste formentligt 7 mand fra Fredericia til Middelfart til en bymatch på Hotel Behrendts. Resultatet blev 3½-3½. Middelfarts formand, Dr. Trolle vandt over telegrafist Kielberg, som var en af Fredericias stærkeste spillere. Middelfart gav kaffe og kage, og efter matchen var der smørebrød, flere taler med hurra’er holdtes, og ”efter et par gemytlige timer rejste vi hjem kl.1022 (aften) i særdeles behagelig stemning”.

19 marts 1911 var der igen kamp mod Middelfart. Før spillet var der kaffe og kage på Fredericia Skakforenings regning. Fredericia vandt 5½-1½; men det oplyses i protokollen, at Middelfart manglede 3 gode spillere. Efter kampen var der fællesspisning med mange taler og en munter sang fremført af fuldmægtig P. M. Sørensen. Gæsternes blev fulgt til færgen.

Søndag 14 januar 1912 afvikledes en kamp på Hotel Victoria i Vendersgade; Fredericia vandt 7-1. Revanchen på Behrendts Hotel i Middelfart 11 februar endte uafgjort 3-3 + 2 remis.

16 februar 1913 var der igen kamp mod Middelfart; 8 spillere fra hvert hold. Fredericia vandt knebent 6½-5½; på de nederste 4 brætter spilledes 2 partier. ”Indbydelse til revanche i Middelfart, hvor vi vel får klø, da Middelfarterne hænger i og har stor tilgang i modsætning til os”. Det kom til at holde stik, idet returmatchen 6 april 1913 gav sejr til Middelfart 4-1.

Den begyndende afmatning i Fredericia spores her. Der er herefter kun refereret lidt frem til 1925, hvor skakforeningen blev reorganiseret, og der kom ny fart i udviklingen.

I nyere tid har Middelfart slet ikke kunnet følge med Fredericia i spillestyrke og medlemstal. Som en (utilsigtet?) reminiscens af gamle dage afvikles dog den årlige “første fredag” (efter hvert nytår!) i Middelfart som en lynturnering med fri tilmelding for enhver. Stærke og mindre stærke spillere fra Vestfyn og trekantsområdet mødes her til en fornøjelig aften, hvor alle er sikret kvalificeret modstand og sjov skak.