Dødsfald: Søren Rix

Det er med sorg at vi har modtaget meddelelsen om vort medlem Søren Rix’s død efter længere tids sygdom.

Søren blev født i januar 1950 i Hampen ved Nr. Snede, men familien flyttede snart til Fredericia. Han begyndte at spille skak med sin sidekammerat i 1964, og de meldte sig begge snart ind i Fredericia Arbejder-skakklub (FAS). Søren nåede således at møde de store skakpersonligheder Henry Pedersen og Richard Andersen, før de døde.

Søren var en stærk skakspiller, som navnlig i sine unge år var byens ubestridt stærkeste spiller og en stor fan af Bent Larsen og Bobby Fisher. Klubmesterskabet (i FAS) tog han første gang 1967, og 1969 rykkede han op i mesterklassen. Han tog også flere klubmesterskaber i Fredericia Skakklub efter fusionen 1967. Også som lynskakspiller var han frygtet, og han bevarede sin spillestyrke næsten usvækket til det sidste.

I vinterturneringen 2021-22 lå han længe i spidsen, men måtte til sidst se sig passeret af de to ungersvende Michael Madsen og Adesh.

I sæsonen 2022-23 deltog han på 2.divisionsholdet i de 5 første runder, hvor han scorede 50 % og således bidrog afgørende til, at holdet bevarede sin plads i divisionen.

Søren havde også mange andre talenter. Han fik som ung en militær karriere, han var også politisk aktiv, sad i forskellige bestyrelser, bl.a. Fredericia Militærhistoriske Forening, og var medstifter af Rubicon.

Vi vil savne Søren som en stærk skakspiller, men også som en god kammerat og et fint menneske.

Æret være Sørens minde.