Dobbeltrunde i Skakligaen

Af Esmat Guindy

I. runde: Fredericia – BMS

Lørdag den 29. oktober klokken 13.59 sad 80 spillere koncentrerede og klar til første kamp i Skakligaen på Morten Børup skolen i Skanderborg. Heraf 8 spillere fra Fredericia Skakforening. I forhold til sidste år er holdet forstærket med bulgarske, men FIDE-danske Boris Chatalbashev, som allerede har vist sin kunnen i klubben ved en simultan. Og forstærkning var der brug for i første runde, da vi skulle møde BMS, der på papiret var en ordentlig mundfuld. Som forventet stillede de dog ikke helt så stærkt op som muligt, så matchpoint, som der jo spilles med i Skakligaen, syntes indenfor rækkevidde.

Opgørene så således ud:

Boris Chatalbashev – Nikolaj Mikkelsen
Jens Ove Fries Nielsen – Martin Haubro
Bjarne Light – Nicolai Kistrup
Frank Schwarz – Mikkel Manosri
Dustin Möller – Tobias Rostgaard
Daniel V. Pedersen – Sigfred Haubro
Adesh Easwaralingam – Dara Akdag
Carsten Bank Friis – Daniel Tuk Hartvig

Efter åbningsfasen så alt fint ud – dog havde Daniel brugt oceaner af tid, da han vidste at Sigfred havde spillet forkert i åbningen, og Daniel forsøgte at komme i tanker om, hvordan man nu straffede det. Det lykkedes ikke, og spillerne enedes hurtigt om remis. I mellemtiden havde Adesh fået en passiv stilling, der som kampen skred frem, ikke blev bedre…

Som hvid kom Carsten godt ud af åbningen og forsøgte at spille på initiativ, men alt blev pareret, så også her endte partiet hurtigt med remis.  1-1.

På de fire øverste brætter stod der siciliansk på menuen, og vanen tro spillede Jens Ove en mere utraditionel en af slagsen og endte med to springere mod to løbere, i en for tilskuerne fuldstændig uklar stilling, mens Boris langsomt som partiet skred frem tilkæmpede sig initiativ. Bjarne lignede en, der gik til bords med en del med hjemmefra, og så midtvejs i partiet ud til at have opnået en fin stilling med de sorte. På bræt 4 så alt også tilforladeligt ud i Franks parti.

Det samme kunne siges om Dustins englænder, så midtvejs i matchen var det kun Adesh’s parti, der stod mellem os og matchpoint. Det skulle vise sig at blive det eneste parti vi vandt.

I mellemtiden gik næsten alt andet galt, som kunne gå galt:
Jens Ove lavede en stor strategisk fejl, og sorts hvidfeltede løber kom til at afgøre partiet. Frank blev presset baglæns ud af brættet, mens Dustin, der blev presset ind i et lidt dårlige dobbelt tårnslutspil, efter fint forsvar over længere tid lavede en afgørende fejl. Bjarnes nederlag var måske det mest ærgerlige: Stillingen var helt lige til træk 39 og undervejs havde Bjarne endog mulighed for at få fordel.

Tilbage sad Boris i et uligefarvet løber-tårnslutspil og pressede og pressede. Men remis blev det. 5½-2½ til de forkerte.

2. runde: Chess Team Køge – Fredericia

Anden runde i dobbeltrunden bød på sidste års mestre: Køge. Deres styrkeliste er imponerende og byder på ikke mindre end 3 GM’ere og 3 IM’ere. Meeen… Henrik Mølvig er ikke længere sponsor, og klubben har ikke råd til at have alle i kamp på samme tid. Deres holdopstilling i første runde var således ikke frygtindgydende, og derfor var en smal sejr vores mål for opgøret. De var svagest på de nederste brætter, og derfor lavede Adesh og jeg en aftale om, at vi begge skulle vinde.

Boris Chatalbashev – Eduard Rozentalis
Jens Ove Fries Nielsen – Axel Smith
Bjarne Light – Bjørn Ahlander
Frank Schwarz –  Paulius Meskenas
Dustin Möller – Brian J Jørgensen
Daniel V Pedersen – Alexander Nord
Adesh Easwaralingam – Ulrik Larsen
Esmat Guindy – Niels Georg Larsen

Alt så lyst og godt ud efter åbningsfasen: Boris spillede en teorivariant og Jens Ove fik med de sorte hurtigt sin GM-modstander til at tage en trækgentagelse efter at have fået ham ud af bogen med 1.e4 d6 2.d4 a6. Derimod var Bjarne i velkendt terræn i engelsk og spillede åbningsfasen hurtigt. Med sort fik Frank udlignet i en sicilianer, mens Dustin fik en stilling i balance i Tarrasch. Daniels parti var derimod en mere rodet affære, hvor ingen af tilskuerne undervejs havde en reel chance for at vurdere stillingen; men den slags stillinger spiller Daniel normalt godt. Adesh havde allerede fået stor fordel i åbningen og var godt på vej til at holde sin del af aftalen, mens min fordel var en hel del mindre. Det tegnede til den smalle sejr mod sidste års mestre…

Boris og Bjarne spillede remis, mens Adesh kørte sejren i land, men desværre lavede Frank en stor taktisk fejl, der tabte partiet på stedet. 2½-2½. Det lignede dog stadig en smal sejr, da Daniels parti endte remis efter tidskontrollen, for Dustin var kommet ind i et lige slutspil med tårn, løber, springer og 6 bønder mod modstanderens to tårne, løber og 4 bønder og jeg stod bedst. Desværre fandt Dustin ikke den rigtige fortsættelse og måtte ned, og tilbage sad jeg og skulle vinde bare for at få det enkelte matchpoint med hjem. Og lad os nu være helt ærlige: Det var ikke oplagt, at det var vundet, og der var remisvarianter flere gange undervejs; men det kræver jo at modstanderen finder dem! Imens vi spillede, spillede og spillede, begyndt arrangørerne så småt at rydde op, og live-transmissionen røg undervejs. Da den blev sat til igen, så det ud som om både jeg og min modstander overså mat i et til ham. Det var ikke tilfældet, men der var så meget andet, vi overså:

4-4 endte matchen, og det kan vi forhåbentlig leve med.

Se divisionsturneringens aktuelle tabeller her: https://holdskak.skak.dk/TeamTour/Index/92