A-rækken: 3.-holdet vinder ude mod Haderslev 2

Mandag d. 11. december var vi afsted til Haderslev. Spillestedet var produktionshøjskolen for lærerstuderende. I gamle dage kaldte man et sådant sted et seminarium!

Vi var svage rating-favoritter, og det levede vi op til ved at vinde 4-2.

1. bræt vandt Niels ret hurtigt med de hvide, idet Børge Schrøder fik manøvreret sin dronning uheldigt i en ret lukket stilling. Han fik kun to lette officerer for den, og det er som bekendt for lidt.

2. bræt fik Lasse og John Sørensen filtret de to bondehære så grundigt sammen, at enhver form for gennembrud var gjort umulig eller i det mindste meget kostbar. I en sådan stilling hjælper det så ikke meget at sidde med god løber mod dårlig, så der blev taget remis på næsten fuldt bræt.

3. bræt kørte Jenith en fin gevinst hjem. Se partiet nederst på siden.

Derefter kunne de først færdige tage hjem, mens de resterende partier blev afgjort senere.

4. bræt endte Arne mod Gert Jøhnk ud i et slutspil med springer mod en god løber og bønder på begge fløje. Det lyder vanskeligt; men vi havde, da vi forlod spillestedet, forhåbninger til, at Hvids løber og konge kunne forhindres adgang til Sorts bondestilling. Men det holdt ikke; løberen fik skudt sig ind på bønderne, og så var det slut.

5. bræt bølgede kampen noget frem og tilbage. Omsider havnede Michael L. Christensen også i et springer-løber-slutspil; men Poul Wyff glemte tiden og tabte en vistnok gunstig stilling.

6. bræt fik Artur med Sort mod Lars Jørgensen i Engelsk åbning godt spil mod den isolerede d-bonde. Det mundede ud i et tårnslutspil med et vist initiativ; men det løb ud i remis.

Se også referatet på Haderslev Skakklubs hjemmeside: https://www.bondefangeren.dk/2023/12/12/holdturnering-a-raekken/

Vi skal se den nydelige partiafslutning fra Jenith’s hånd med Hvid mod Christian N. Andersen: 1.e4,d6 2.Sc3,Sf6 3.f4,Lg4 4.Le2,Lxe2 5.Dxe2,c6 6.d4,e6 7.Sf3,Le7 8.O-O,O-O 9.Kh1,Sa6 10.Le3,c5 11.Tad1,Da5 12.e5,dxe5 13.dxe5,Sd5? 14.Sxd5,exd5 15.Txd5,Tad8 16.Txd8,Txd8 17.a3,Dc7 Sort har soldet en bonde bort, og Hvid tager nu initiativet 18.f5,f6 19.Lf4,Dd7 20.exf6,Lxf6 21.Se5,Dd5 22.Sg4,Lxb2 23.c4,Dd3 24.De6†,Kf8 25.Te1,Dd7 26.De2,Te8?? Med 26.-,Lc3 kunne Sort stadig kæmpe. Nu kan gevinsten regnes ud, og det gør Jenith:

27.Ld6†!,Kf7 28.Sh6†!,gxh6 29.Dh5†,Kg7 30.Txe8,Dxd6 31.Dg4†,Kf6 32.Te6†, 1-0