Besøg af Fredericias ny stormester!

Mandag d. 23. ds. kom stormester Boris Chatalbashev på besøg i skakforeningen i I.P. Schmidt-Gården.

Først på aftenen besøgte han børn og unge til junior-skak. 12 unge fik deres livs første mulighed for at spille mod en stormester i en simultanforestilling. Alle måtte indkassere nederlag, men blev en oplevelse rigere. Fotos fra begivenheden findes andetsteds på hjemmesiden.

Boris er 49 år gammel, gift og har to børn. Han er uddannet i økonomi (cand.oecon., M.Econ.), men har siden sin universitetsuddannelse levet som professionel skakmester. I en alder af 23 (1997) blev han stormester og har været på det bulgarske landshold 1996-2010. Desuden er det blevet til fire bulgarske mesterskaber; det første i en alder af 17 år, den yngste bulgarske mester nogensinde. Igennem årene har Boris været meget aktiv turneringsspiller over hele Europa og har bl.a. vundet o. 50 internationale turneringer. 2018 blev det bulgarske skakforbund ekskluderet fra FIDE, hvorefter nogle bulgarske stormestre valgte at repræsentere andre lande. Boris havde allerede flere venner i Danmark og en bryllupsrejse hertil, og det var derfor naturligt at spille her. Indtil nu har Boris spillet på Køges liga-hold og er med dem blevet Danmarksmester 4 gange. Senest har Boris vundet den årlige påsketurnering og dermed det individuelle Danmarksmesterskab 2023.

Vi håber at få stor glæde af Boris i Fredericia fremover.

Kl. 19 fortsatte arrangementet med præsentation af mesteren, demonstration af et særdeles nydeligt skakparti, samt til sidst en simultanforestilling. Der var ca. 40 fremmødte, og 18 af disse tog udfordringen op til simultan.

Det viste parti var fra holdkampparti fra Bulgarien, og Boris er stolt af dette parti, hvilket man forstår: Med de sorte brikker formåede han ved et positionelt springeroffer at fratage sin stormester-kollega, Radulski, alle muligheder for modspil.

Simultanforestillingen havde deltagelse af et bredt udsnit af foreningens medlemmer. Det blev som ventet en hård omgang for os alle; men 4 formåede at holde remis: Michael Madsen, Carsten Bank Friis, Lennart Wig og Hans Ulrich. Michael fik en fin stilling, som han dog ikke havde tid til at føre til gevinst, da han skulle møde på arbejde! Vi andre måtte ned; men flere “ikke-topspillere” forsvarede sig sejt og længe. F.eks. var Jon Thuesen snublende nær ved at kunne afvikle til et måske næsten lige slutspil; men han overså en taktisk finesse. Boris var så venlig at vise muligheden efter partiet! I det hele taget var vi vel alle imponerede af, hvor stort en stormesters overblik er: På de få sekunder, som han bruger ved hvert bræt, ser han langt dybere end vi kan regne på de 2-3 minutter, som vi har til rådighed inden næste træk. Resultatet blev, at Boris vandt 14 partier og spillede 4 remis. I et enkelt tilfælde havde han dog heldet med sig:

Michael Madsen førte de hvide brikker: 1.d4 Sf6 2. c4 c5 3. d5 g6 4. Sc3 Lg7 5. e4 d6 6. Ld3 O-O 7. h3 e6 8. Sf3 Sa6 9. O-O Sc7 10. Lc2 exd5 11. exd5 b5 12. cxb5 Tb8 13. a4 a6 14. bxa6 Lxa6 15. Te1 Lc4 16. Sd2 Lxd5 17. Sxd5 Sfxd5 18. Se4 Sb4 19. Lb3 c4 20. Lxc4 d5 21. Lf4 Te8 22. Lb3 dxe4 23. Dxd8 Tbxd8 24. Lxc7 Td2 25. Lb6 Sd3 26. Ted1 Txd1+ 27. Txd1 Lxb2 28. a5 og remis, ½-½. Sort får her (se stillingen herunder) hænderne fulde med at forhindre den hvide a-bonde i at nå forvandlingsfeltet. Men Michael skulle altså på job!