Førsteholdet gik med i Lunden

Af holdleder Esnmat Guindy

Søndag den 26. februar stemplede førsteholdet ind til matchen mod Silkeborg, der foregik i knivskarp konkurrence med færøske frimærker.

Silkeborgs hjemmebane er nemlig medborgerhuset Lunden, og mens der altid er stille og roligt på førstesalen, hvor der spilles skak, er der mere livligt i stueetagen, hvor der altid er et spændende og måske småeksotisk arrangement at se på. Alt lige fra præmiehøns til altså…færøske frimærker.

Vi modstod dog de filatelistiske fristelser og eventuelle førstedagskuverter til fordel for skakken, der dog også hurtig skulle blive ganske spændende. Da der var sammenfald med den tyske holdskakturnering, måtte vi undvære vores tyske point-slugere, samt Adesh, der for alvor er gået i gang med medicinstudiet. Heldigvis havde vi gode erstatninger i Mikkel, Johnny og Michael fra 2. holdet.

Den første spændende stilling var i Bjarnes parti. Bjarne havde hvid i Torre angreb og gik til den med et løberoffer, der gav godt officersspil og store huller ned i den sorte kongestilling. Jeg nåede lige at spekulere over, hvordan man mon vandt sådan noget, før det hele var forbi, og vi førte 1-0.

Light, Bjarne–Hundebøll, Flemming; kommenteret af Jens Ove Fries Nielsen 26.02.2023 1.d4 Sf6 2.Sf3 g6 3.Lg5 Se4 4.Lf4 Lg7 5.Sbd2 d5 6.e3 c5 7.c3 0-0 8.Sxe4!? Meget konsekvent spillet af Bjarne. I et parti fra Vesterhavsturneringen 1988 mellem Vaganjan og Erling Mortensen fulgte 8.Le2 Sc6 9.0-0 Db6?! 10.Db3 Dxb3 11.axb3 med lille hvid fordel dxe4 9.Sd2 cxd4 10.cxd4 10.exd4 er også fint Da5!? 11.a3!? f5? En svækkelse af kongestillingen. Bedre var 11..e5!? I partiet Jakubowsk-Belous 2020 fulgte 12.b4 Dc7 13.Tc1 De7 14. dxe5 Td8 15.Dc2 Sc6 16.Dc5 med lille hvid fordel. 12.Lc4† Også 12.Tc1 er godt for hvid Kh8 13.h4!? Bjarne går benhårdt efter kongen h6 14.Lg5 e6

15.h5 hxg5 16.hxg6 Kg8 17.Dh5 Te8? Efter dette træk krakelerer sorts stilling. Rigtigt var 17..Tf6! hvorefter hvid skal spille præcist for at beholde kompensation. F.eks. 18.b4 Dd8 19.g4 Kf8 20.Dh7 Sd7 21.Lb3 ser svært ud for et menneske at spille med sort, men computere er ligeglade! 18.Dxg5 Dd8? Bedre er 18..Kf8! 19.Dxf5  Nu er det tæppefald Df6 20.Dh5 Kf8 21.Th4 e5 22.Sxe4 Df5 23.Dh7 og sort havde fået nok. 1-0

Jens Ove copy-pastede hurtigt resultatet til eget parti som hvid i en advanced franskmand. Kort efter spillede Carsten remis i en lidt presset stilling; men på de fleste andre brætter så det rigtig fint ud: Daniel havde fået en stor stilling med løberparret, Mikkel havde et kæmpe kongeangreb, men i en meget kompliceret stilling, Johnny havde enorm terrænfordel, mens undertegnede sørgede for at holde modstanderens løber bag bønderne på felter af samme farve. Michaels stilling var derimod mere i balance.

Og så skulle man tro, at vi ville vinde ca. 6-2, som vi havde gjort i alle de andre kampe, men nej. Silkeborg har ikke vundet større end 4½-3½ og ikke tabt større end 3½-4½, og det er der en grund til: De kæmper heroisk i vanskelige stillinger, og således også i dag. Hverken Daniel, Johnny eller jeg formåede således at vinde, og det var ikke fordi vi ikke prøvede: Jeg sad igen som den sidste tilbage og måtte indse, at jeg ikke havde nogen bondebrud og derfor ikke kunne komme ind bag modstanderens fæstning. Mikkel trak det korteste strå i komplikationerne, mens Michaels parti meget rimeligt endte remis, så 4½-3½ til os og søndag den 26. februar blev ikke dagen, hvor Silkeborg stemplede ud.

Heldigvis vandt Jetsmark heller ikke større end 4½-3½ i deres match mod Esbjerg, hvilket betyder, at vi fører gruppen med 3½ foran netop Jetsmark, som vi skal møde i den afsluttende runde i Aalborg. Der skal gå en del galt, hvis vi ikke ender med at rykke op.

Stillingen i 1. div., gr. 2 kan ses her: