4. og 5. runde – stadig kampskak

4. runde:

Dagens hurtigste parti stod mellem Niels Jørgen Fries Nielsen og Carsten Bank Friis. Der skulle nemlig kun 7 træk til, før de to blev enige om remis. Carsten fik dermed slettet sit 0 på scoretavlen.

Remis blev resultatet mellem Mads Hansen og Igor Teplyi også. De to parter nåede dog 16 træk, før der blev taget remis i en stilling, hvor der ikke var sket den helt store dramatik.

Ungareren, Attila Gergacz, kom tilbage på sporet i 4. runde efter en dårlig torsdag. Mod Jacob Carstensen fik han sat et angreb ind, som umiddelbart ikke virkede til at være helt godt nok. Et par fejltræk fra Jacob gjorde dog, at Attila pludselig kunne sætte mat og tage pointet hjem.

Jens Ove Fries Nielsen lod sig også notere for hans første sejr i dag. Han ofrede en bonde tidligt mod Melanie Ohme, men dette gav en masse spil, hvilket senere udmøntede sig i en vundet kvalitet. Herefter spillede han stille og roligt sejren hjem.

Bedre gik det for den anden tysker, Nikolas Lubbe. Han mødte Jwan Bakr, og stillingen så længe lige ud. Jwan fik dog igangsat en plan, som gav en lille materiel fordel, men han måtte hurtigt derefter sande, at han ikke kunne stoppe Nikolas’ fribonde, som havde retning mod sidste række. Dermed fik Nikolas endnu et point, hvorved han lagde sig alene i spidsen for turneringen.

5. runde:

Fredag kl. 18.00 gik den sideløbende turnering så i gang. I alt 58 spillere spiller nu skak i bygningen, og da der skal spilles 5 runde, kommer der over weekenden til at være intet mindre end 145 skakpartier!

I aftenens runde skulle Igor Teplyi møde Jens Ove Fries Nielsen. Inden runden var Igor et halvt point efter den førende, Nikolas Lubbe, så Igor skulle gerne have point for at holde trit med tyskeren. Jens Ove fik dog stille og roligt bygget en god stilling op, og efter Igor fik lavet et par fejl, satte Jens Ove et dræbende angreb ind, som satte Igor skakmat.

Dermed kunne Nikolas Lubbe udbygge sit forspring til 1½ point ned til nr. 2, hvis han kunne slå Mads Hansen. Her spillede Mads offensivt til, men det viste sig dog, at hans angreb ikke var helt godt nok, og med et effektivt modangreb erobrede Nikolas pointet.

For 5. runde i træk spillede Niels Jørgen Fries Nielsen remis. Det så ellers ud som om, at han havde en lille fordel mod Attila Gergacz, men Niels Jørgen valgte den fredelige løsning. Efter 5. runde er Niels Jørgen dermed eneste ubesejrede spiller sammen med Nikolas Lubbe, men Nikolas er 2 point foran i stillingen!

I partiet mellem Jacob Carstensen og Jwan Bakr lignede det et slutspil, hvor Jakob havde en lille fordel. Det lignede dog noget, som godt kunne tage lang tid at vinde, da Jwan pludselig lavede en kæmpe fejl, som afgjorde partiet. Med sejren kommer Jacob op på en delt 2. plads.

Den lokale, Carsten Bank Friis, skulle op mod turneringens kvindelig islæt, Melanie Ohme. Partiet blev et langt pres fra Melanie, og Carsten måtte bruge lang tid for at forsvare sin stilling. Melanies angreb var dog ikke helt ligetil, hvorved hun også fik brugt en masse tid, og pludselig var begge spillere i tidsnød. I træk 40, lige før de fik en ekstra halv time, overså Carsten et godt træk, som nok kunne have bragt ham tilbage. 2 træk senere fandt Melanie til gengæld et godt træk, som afviklede en masse brikker og gav et klart vundet slutspil for hende. Dermed har Carsten kun et halvt point, men vi må krydse fingre for, at han får flere i weekenden.

Status efter 5 runder er, at Nikolas Lubbe fører med 4½ foran Jacob Carstensen og Igor Teplyi, som har 3 point hver. Herefter følger 5 spillere med 2½. Intet er dog afgjort, da formiddagsrunden byder på et opgør mellem Nikolas og Igor, hvor en sejr til Igor kan åbne stillingen helt op igen.

Det var ikke en specielt god dag for normchancerne. Jacob Carstensen mangler 3 point ud af 4 mulige, men har et svært slutprogram. Niels Jørgen Fries Nielsen, Mads Hansen og Melanie Ohme mangler alle 3½ af de sidste 4, så det ser også svært ud for dem.

I morgen starter 6. runde kl. 10.00, imens 7. runde spilles 16.00.