Referat 6. og 7. runde

I 6. runde blev der vist rigtig kampskak – alle partier fik en vinder. Gevinst serien for GM Milos Pavlovic blev brudt. Han mødte med de sort brikker IM Silas Lund. Efter nogle komplikationer måtte Milos aflevere en officer og opgav derfor.

De to lokale spillere tabte også i 6. runde. FM Carsten Bank Friis. Carsten mistede i midtspillet en kvalitet og selvom der blev kæmpet bravt, så afgjorde den materielle fordel partiet til gunst for IM Thorsten M. Haub.  Også Kim Skaanning tabte. I et stilrent parti vandt IM Jens Ove Friis Nielsen partiet efter at have ført 2 bønder frem så bonde forvandling ikke kunne forhindres uden materiel tab.

De to aspiranter til IM-norm vandt også og bevarede håbet om af få den. FM Igor Teplyi vandt over FM Bjorn Andersson som er løbet ind i en alvorlig serie af nederlag. Også FM Jakob Aabling-Thomsen vandt, denne gang over GM Heikki Westerinen, som har haft en af sin mindre gode turneringer.

7. runde blev til gengæld god for de lokale spillere. Begge fik remis, for FM Cartsn Bank Friis’ vedkommende mod førende GM Milos Pavlovic. Også Kim Skaanning spillede remis mod højtratet modstander, FM Igor Teplyi. Dermed er kravet til Igor 2 sejre i søndagens runder for at få IM norm. Da han samtidig har hård modstand i vente, så bliver det svært.

Den anden norm kandidat FM Jakob Aabling løb ind i et nederlag mod IM Thorsten Haub. Dermed er kravet 1½ point i de sidste runder, men da han samtidig møder lavt ratede modstandere, så er det ikke urealistisk. Bliver spændende om vi i vores første Internationale turnering kan opnå norm til en af spillerne.

I partiet mellem IM Jens Ove Friis Nielsen mod IM Silas Lund kom Jens Ove fint fra åbningen, og i midt spillet havde han en vis fordel, men i et tårnslutspil gik der noget galt, men endelig tilsmilede heldet ham lidt og en remis stilling blev vundet.

Og endelig vandt GM Heikki Westerinen. Det gik ud over FM Bjorn Andersson, som efter kun 18 træk måtte strække våben. Dejligt at finnen endelig vandt.