Løsniger Årets julequiz

Her er så løsningerne på årets julequiz – håber du havde fornøjelse med dem.

1. D: Lars Jeppesen (Lasse 4/4, Jonas 4½/5, Jens 4½/7, Lars 5/6)
  2. D: Igor Teplyi vandt over Jacob Carstensen (Alle kampe fra 7. runde)
  3. C: 9 spillere (50: CBF, Rix, Nybo, Jon, Kim : 65: Jens Chr, John, Frits, Hans Jørgen) (1 fik præmie)
  4. D: Kasper Iversen (Janosh 17 i F, Adesh 11 i D, Frederik 15 i C, Kasper 9 i F)
  5. C: 356 rating point (1/1 havde han 1317 og nu har han 1673. 22 turneringer, 15 med ratinggevinst)
  6. B: GM Allan Stig Rasmussen (Sune 2 (1 point efter), Jakob 3-4, Davor ikke med)
  7. A: GM Jan-Krzysztof Duda (Xiangzhi 9/10 i Poltikken, Peter 7/9 delt 1. plads Xtracon Grand Master i oktober, Krasimir 6½/9 i Whitsun Grandmasters i juni) (Jan, fra Polen, er 3. bedste U16 i verden)
  8. B: Århus/Skolerne (Brønshøj, Skanderborg, Jetsmark. Skolerne 5)
  9. A: GM Sune Berg Hansen (Davor, Allan, Jacob Aagard, Mads og Jakob Glud)
  10. D: Anish Giri (Karjakin jan 90, Carlsen nov 90, Caruana jul 92, Giri jun 94)
  11. D: Kina (Kina, Ungarn, Indien var top 3. Rusland 4 og Ukraine 6)
  12. B: Skal være vært for VM i atletik 2017 (Det sker i London)
  13. B: Sergey Karjakin (Rusland) (1 point efter) (Aronian 6, Topalov 8, Caruana deltog ikke)
  14. C: 3 partier (2,6,11 og Anand vandt nr. 3)
  15. A: 6 hold (Skakliga: Esbjerg , 1.div: Evans , 2.div: Evans 2 og 3, Fredericia, Springeren)
  16. C: Nummer 5 (John Rødgaard, Attila, Kaj Rosell, Niels Jørgen)
  17. B: Sondex Cup 2014 (Glud 2518, Evans NJFN 2285, Glenco Lubbe 2428, Horsens Carlstedt 2442)
  18. C: IM Simon Bekker-Jensen (Jens Ove har bl.a. CCC, Steffen har 2 fra 90’erne, Silas Elitserien 07-08)
  19. A: Nielsen (Lasse, Hans Jørgen, Hans Jacob, John, Thomas) (Hansen: Thomas, Jens Chr, Simon, Kaj Th) (Jakobsen: 2 x Nybo, Henning) (Christensen: Svend Ib, Hans Ulrich, Michael Leon)
  20. A: Spanien (Cuba: Capablanca, USA: Fischer (+ Steinitz (imigeret)), Holland: Max Euwe)
  21. A,D,B,C
    (1 (Kbh): 959 , 5 (os): 367, 7 (Nordjylland): 286 , 8 (Rundt om Kbh): 531)
  22. D,C,A,B
    (Curt 1983, Kasparov 1985, Politikken 1979, Gruppespil 1948 (Alekhine død))
  23. C,A,B,D
    (Glenco 165 (45 IM + 120 EMT) , VM 124 (Korchnoi – Karpov ½-½ 1978) , Magnus 2862 Peter 2654 = 208 mellem dem , Danmark (11 GM, 32 IM, 66 FM, 3 WIM, 5 WFM) 117 med titel)
  24. Retrograd: B,C,B
    1: Løberen på h1, som sætter mat, kan selvfølgelig ikke være den sidste brik, som har rykket. Derfor må hvid netop have rykket en brik, som før stod mellem sorts konge på a8 og hvids løber på h1. Hvis Syd er hvid, kunne det fx være e4-e5, men hvis Nord er hvid, kunne det være også være d5-d4. Ingen af disse 2 træk kan dog lade sig gøre, for hvad har sort så rykket umiddelbart før? Det kan ikke have været Ka7-a8, da sorts konge på a7 ville være i en umulig skak Sorts sidste træk har altså ikke været med kongen, men derimod med en brik, som nu ikke længere er på banen. Derfor må hvids sidste træk have været et slag. Hvid kan ikke have slået med bonden på d4 eller e5, da de så ikke har været i diagonalen fra a8 til h1 trækket før. Ligeledes kan det ikke være løberen på c5 eller dronningen på e7. Dermed mangler bonden på h3 kun, så g2xh3 kunne være trækket. Men hvordan er hvids løber så kommet ind på h1? Det er ikke muligt. Hvids sidste træk kan altså ikke være med nogle af brikkerne på brættet, så hvids sidste træk er altså med en brik, som ikke længere er på brættet. Den eneste måde, hvorpå dette kan ske, er hvis hvid har lavet en forvandling. Så hvids sidste træk har været g2xh1=L. Trækket før, har sort spillet fx et tårn hen på h1, som hvid så har slået og forvandlet bonden til en løber. Derfor har hvid startet på række 7 og 8, så Torben har de hvide brikker.
    2: Hvid mangler 2 løbere, 1 springer og 1 dronning. De 2 løbere har aldrig været i spil, hvorfor de må være blevet slået på deres startfelter. Sorts slag med bønderne på e6 og h6 er altså foretaget på springeren og dronningen. Sort mangler begge sine løbere. Det må derfor være den hvidfeltet løber fra c8, som er blevet slået på b3. Før dette har kunne ske, må slaget på e6 have fundet sted. Da den hvide dronning først har kunne komme ud fra bagrækken efter slaget på b3, kan den ikke være blevet slået på e6. Derfor må den hvide dronning være blevet slået på h6. Rækkefølgen er derfor, at hvids springer er blevet slået på e6, hvorefter sorts hvidfeltet løber er blevet slået på b3. Dronningen har herefter været fri til at gå til h6, hvor den er blevet slået. Før dronningen er kommet ud, er hvids løber på c1 selvfølgelig blevet slået, men dette kan være sket på et hvilket som helst tidspunkt undervejs. Derfor er det ikke relevant for analysen af, hvor dronningen blev slået.
    3: Sort mangler en bonde og en hvidfeltet løber, imens hvid også mangler en hvidfeltet løber. Hvid har tydeligvis foretaget et slag med bonden på c3 med bonden fra d2. Det kan ikke være den hvidfeltet løber, da c3 er et sort felt, så derfor må det være en sort bonde, som er slået på c3. Bonden må komme fra d7 og have foretaget et enkelt slag på den hvidfeltet hvide løber for at komme over i c-linjen, hvorefter hvid har kunne spille d2xc3. Hvid må altså nødvendigvis have spillet e3 før slaget på c3, da den hvide løber ellers ikke kunne komme ud i c-linjen, hvor den sorte bonde kunne slå den. Konklusionen er derfor, at der på det tidspunkt, hvor slaget er sket, har stået hvide bønder på både b2, c3 og e3. Men den hvide løber er jo kommet fra c1 og ud til g5, hvor den står nu. Den kan først have bevæget sig efter slaget på c3. Her har den kun kunne komme ud ved at gå fra c1-d2-e1 og så slippe ud via g3 eller h4. Men dette forudsætter, at den hvide bonde på f4 ikke lige er kommet fra f2 eller g3. Derfor er hvids sidste træk f3-f4.