Huttelihut! Eller: SK1968 – Fredericia: 2½-5½!

Efter sidste rundes afklapsning mod Skanderborg på hele 1-7 endda på hjemmebane, som er blevet forbigået her på siden i absolut tavshed, var målet en sejr mod SK68 1. Det overordnede mål er naturligvis, at vi holder os i ligaen og til det formål har vi fået en ny spiller til at hjælpe os i nogle kampe, nemlig det 16-årige bulgarske talent, Nikola, som Boris træner.

Kampen så på forhånd derfor ret lige ud med os som favoritter på de tre øverste brætter og med SK68 som svage favoritter på de 5 nederste, så plan B var i det mindste at få matchpoint i kampen. Heldigvis skulle plan B vise sig at være helt overflødig, for plan A++ blev fulgt til punkt og prikke.

Vi fik den bedste start: Efter blot et par timer og 23. træk havde Jens Ove vundet på bræt 2 med de sorte efter en finurlig trækomstilling, hvor Jesper Mørch gik all in på angreb og ofringer, hvilket gav alvorlige bagslag.

Partiet og hele matchen kan følges her: Danish Team Championship 2023/24 • Round 4 • lichess.org

På bræt 7 og 8 var alt ens til træk 11. Adesh og min modstander, Ole Alkærsig, spillede nemlig samme variant med de hvide. Eller også var det mig og Adeshs modstander, Morten Kock Møller, der spillede samme franske variant med de sorte. Uanset hvad, kom Adeshs parti hurtigt i ubalance efter et kvalitetsoffer. Adesh så dog ud til at kende teorien godt og spillede det stærke 22. Le8, der forhindrer sorts udvikling. Men bedst som jeg var ved at tænke de skæbnesvangre ord: Den er hjemme, vendte lykken og Adesh måtte indkassere et ærgerligt nederlag.

Heldigvis var der andet at glæde sig over: Boris stod lidt bedre, Nikola på bræt 3 først stod bedst, så var det lige, og til sidst stod han til gevinst mod ellers solide Martin Matthiesen.

Og mens jeg havde svært ved at overskue Bjarnes parti på bræt 4, blev Franks stilling på bræt 5 mere og mere lovende.

Med det i mente tog Boris remis. Jeg forlod brættet lige efter tidskontrollen velvidende, at jeg formentlig lige havde lavet en kæmpe brøler, der sandsynligvis tabte partiet. Min modstander kunne nemlig have givet en skak efterfulgt af springergaffel, hvilket ville koste en kvalitet, men heldigvis havde jeg en stærk fribonde, der truede med at løbe ned. Så om han ikke så det, eller han ikke fik regnet til bunds, er uvist. For da jeg satte mig ned igen, havde han heldigvis trukket noget andet, og partiet endte remis få træk efter.

Og så indløb sejrene: Frank vandt, Bjarne vandt – det viste sig at han havde stået bedst det meste af tiden – det var bare en ret kompliceret stilling, og Nikola vandt i sin debutkamp.

Sidst tilbage sad Dustin, der ofrede sin løber og sit tårn for at komme ind i en stilling med dronning mod løber, springer og 3 bønder, som han længe forinden havde regnet sig frem til var remis. Så nu er alle spillere på tavlen og vi vandt 5½-2½. Huttelihut!