2. div.: Fredericia 2 fik hevet en vigtig sejr i land imod et solidt Skanderborg 2-mandskab

Af Mikkel Vinther Motzkus

Divisionsturneringen spidser til i 2. div. gr. 3, og med kun tre kampe tilbage inden rundens opgør skulle vi i 5. runde igen nordpå, hvor Skanderborg 2 denne gang var værterne. Gruppens vel nok mest uforudsigelige hold med henblik på mulige holdopstillinger. Skanderborg er nemlig spækket med reserver fra, hvis ikke øverste, så i hvert fald næstøverste hylde i dansk klubskak, og selvom Skanderborg 2 vel nok efterhånden har udspillet deres chance for en top-3-placering og dermed oprykning, skal man aldrig udelukke, at de på disse dage, hvor Skakligaen ikke er i gang, pludselig kan finde på at hive et par folk ind med +2200. Dette sikrede dem blandt andet en sejr på 5-3 i 2. runde imod et ellers stærkt Herning-mandskab.

Så selvom Skanderborg 2 inden 5. runde indtog gruppens sidsteplads, kunne vi altså med god grund ikke tillade os at have en konkret forventning til opgøret, før deres startopstilling stod på papiret. Heldigvis viste det sig, at de havde holdt det værste kavaleri på afstand fra os! Stærkeste spiller hos Skanderborg 2 var min gode ven og gamle efterskolekammerat FM Nicolai Kvist Brondt, men ellers lignede Skanderborg 2 et hold, der var til at danse med.

Vi var nemlig selv i god stand med stort set stærkeste opstilling. Vi manglede desværre Lars Desmond Sørensen, men heldigvis var vores stærke mesterspiller, Hans Ulrich Falk Christensen, tiltrådt for at hjælpe holdet! Da vi som planlagt fik sat runden i gang kl. 12.00, stod vi med en solid favoritværdighed på 5,03 imod Skanderborgs 2,97.

Første mand, der blev færdig, var Michael Bæring Madsen, der med de sorte brikker på bræt 4 så ud til at have fået en fin stilling efter åbningspillet imod Colin Watson. Colin spillede Van Geets åbning. Efter de seks første træk 1.Sc3 d5 2.e4 d4 3.Sce2 e5 4.Sf3 f6 5.Sg3 Le6 6.Sh4? stod Michael i overkanten. Det blev han ved med, indtil han i træk 12 lavede en brøler og spillede h5 uden dækning på g6 bonden. Bagud med en bonde og en stor fordel til Colin, måtte Michael have haft rating-kortet op af lommen, da der kort tid efter blev aftalt remis i træk 17.

førstebrættet valgte Carsten Bank Friis med hvid at spille det bundsolide London-system, som hurtigt resulterede i en meget lige og relativt ukomplicerede stilling imod Nicolai Kvist Brondt. Efter et par timers spil listede Carsten derfor forbi mit bord og spurgte om tilladelse til at tage remis, hvilket jeg selvfølgelig hurtigt accepterede. Så stod der 1-1.

Jens Chr. Hansen kom fint ud af åbningspillet med sort på bræt 6 og længe lignede det også her en meget lige og solid stilling imod Claus Qvist Jessen. Jeg synes i hvert fald ikke, at der undervejs så ud til at være de store fiduser til hverken Jens eller Claus, så her blev der også taget en fredspibe efter ca. tre timers spil.

bræt 3 så det heldigvis længe meget fornuftigt for Rasmus Thestrup Østergaard, der med hvid var oppe imod Kai S. Munk. Kai brugte umådeligt meget tid og i slutspillet fik Rasmus så afviklet et tårn for to tynde, hvori løberparret bestod. Dette satte Kai under et stort pres ned mod dronningefløjen, som Rasmus omsatte til at køre en sikker sejr i hus. Så kunne vi ligesom tage ny luft ind, da vi nu var foran 2½-1½.

Hans Ulrich Christensen fik med sort på bræt 8 hurtigt en fin stilling imod Allan Erik Schmidt Andersen. I midtspillet fik Hans erobret løberparret, som han igen afviklede i slutspillet med en lille fordel, idet hans løber så ud til at være lidt bedre end Allans springer. Til sidst så det egentlig bare ud som om Hans havde en bedre slutspilsteknik end sin modstander, hvilket resulterede i at Hans endte med at trække det længste strå. 3½-1½.

Frederik Sørensen fik med hvid på bræt 7 også en rigtig solid og flot stilling imod Morten Fredsgaard Rasmussen. Morten accepterede Frederiks dronningegambit, og dette har Frederik nu vist flere gange, at han mestrer flot. Frederik var da også i midtspillet foran med en bonde, og ud fra det jeg så, var der bestemt chancer til at forbedre fordelen. Morten kæmpede dog godt og holdt i med næb og kløer, hvorfor stillingen hen ad vejen udlignede sig mere og mere. Så alt i alt et rimeligt resultat.

Til sidst var det kun jeg selv og Johnny Harboe tilbage. Med hvid på bræt 5 sad jeg længe og kæmpede imod Rob McAndrew, som i åbningen valgte at spille Kongeindisk. En åbning jeg jo i divisionsturneringen har haft gode resultater mod, så jeg var indledningsvis fortrøstningsfuld. Inden partiet var jeg dog ramt af en del nerver, da jeg havde bragt mig i den position, at jeg kunne spille for et kandidatresultat med en sejr. Måske netop af den grund udviklede partiet sig nok også til en mere rolig affære, end hvad man normalt forbinder den slags åbninger med. Min strategi var på forhånd egentlig bare at spille et kontrolleret parti ved at holde stillingen sund og dynamisk, for så at søge at sikkert slutspil. Dette resulterede nok i et lidt for nervøst og henholdende spil fra min side, og imens Rob forsvarede sig godt, endte det hele i et uligefarvet løberslutspil med død remis til følge. Øv for den…

Johnny Harboe var ligesom sidst således sidste mand, som havde æren med sort på bræt 2 imod Tavs Bjerre (far til vores danske stormester, Jonas Bjerre). Jeg synes egentlig, at Johnny stod lovende efter åbningen, hvor det lignede en stilling med momentum på dronningefløjen; men undervejs fik Tavs alligevel tilkæmpet sig en pæn fordel. Johnny kæmpede sig dog fra en svær stilling tilbage i partiet og endte i et meget interessant slutspil, hvor Tavs pludseligt skulle spille yderst præcist for at holde remissen til sidst. Desværre for os var der dog ingen slinger i valsen fra Tavs, hvorfor opgøret endte med et samlet resultat på 5-3.

Således en rigtig solid præstation af alle mand uden nederlag. Dette placerer os fortsat på en nu efterhånden tryg og sikker 2. plads hele fire brætpoint og tre matchpoint ned til Herning på 4. pladsen. Man skal aldrig sælge skindet for bjørnen er skudt; men det begynder altså at se rigtig lovende ud for Fredericia 2 med henblik på at komme med op i 1. division fra sæsonen 24/25!