Velkomstale

Nordic Youth Team Chess Championship 2023

Velkomsttale v. Peder Tind, formand for Kultur- og Idrætsudvalget

Kære alle sammen

Først og fremmest rigtigt hjerteligt velkommen til de nordiske ungdomshold-mesterskaber i skak 2023. Hjerteligt velkommen her til Fredericia. Velkommen til alle jer deltagere fra Norge, Sverige, Finland, Island og naturligvis Danmark og ikke mindst til de af jer, der kommer her fra Fredericia.

Det glæder mig som fredericianer og som formand for Kultur og Idrætsudvalget, at vi har mulighed for at lægge by til endnu et mesterskab i skak – senest var vi vært for de individuelle ungdomsmesterskaber i 2020. Denne gang stiller I op i hold, og det bliver meget spændende at se, hvem der kan løfte pokalen som vindere på søndag. Jeg ved, at I alle modtager en medalje som bevis på jeres deltagelse ved dette mesterskab, og selvom de fleste af jer sandsynligvis er her for at vinde, så er det altså super flot, at I er nået så langt og deltager her denne weekend. Det er virkelig imponerende!

Inden I når til præmieoverrækkelsen på søndag, skal I dyste mod hinanden, I skal bryde jeres hjerner med taktiske træk, I skal forsøge at slå jeres modstandere og håbe, at jeres holdkammerater gør det samme. Verdensmesteren i skak, Magnus Carlsen, sagde på et tidspunkt: ”Uden lyst og nydelse er det ikke værd at forsøge at blive god til noget”. Derfor håber jeg, at I også vil huske at nyde det, nyd oplevelsen, nyd spillet, nyd sammenholdet og samværet med både medspillere og modstandere. Jeg vil også gerne opfordre jer til at nyde jeres ophold her i byen, gå en tur rundt på Fredericias historiske voldanlæg eller ned gennem gågaden, hvis jeres tid er til det i løbet af weekenden.

Det må være et privilegie at være så god til noget, at man kommer rundt og ser verden på grund af sin sport. Hatten af for jeres talent! Jeg har hørt, at man kan lære skakreglerne på én dag, men at det tager 50 år, før man bliver rigtig god til skak. I er allerede godt på vej, men for mit eget vedkommende skal jeg vist til at skynde mig lidt, hvis jeg skal nå op på jeres niveau.

Det kunne dog godt være, at jeg alligevel skulle tage og spille et parti skak ind imellem, for det er faktisk videnskabeligt bevist, at skak er godt for mange ting. Det helt oplagte er selvfølgelig, at det er hardcore styrketræning for hjernen – men samtidig træner I også tålmodighed, hukommelse, fordybelse og kritisk tænkning. I er garanteret virkelig gode til at holde fokus, koncentrere jer, planlægge, tænke fremad og løse problemer, og disse egenskaber kan I bruge til meget mere end blot i jeres skakspil, så jeg tænker, at jeres sport giver jer en masse fordele i forhold til jeres uddannelse, jeres fremtid og jeres liv i det hele taget.

Som det jo ofte er med dygtige sportsfolk, så står der en flok af supportere bag jer. Flere af jer har jeres familier med her i Danmark, og jeres holdledere er også rejst med for at bakke jer op og støtte jer. Samtidig står der masser af gode folk bag afviklingen af dette mesterskab i kraft af Fredericia Skakforening og Dansk Skakunion. I skal alle have en kæmpe tak for jeres engagement – det I gør for de unge mennesker og for sporten er uvurderligt! Uden de frivillige kræfter, uanset om det er familier, holdledere eller foreningsfrivillige, så ville sporten ikke være en mulighed. Så stor tak til jer!

Til slut vil jeg ønske jer alle en rigtig god weekend med masser af spændende dueller på skakbrættet, og rigtig meget held og lykke til alle jer deltagere!

Velkommen!