Selvom man er skakmodstandere kan man godt være gode venner.

Jeg møder Elias Petersen og Rókur Davidsen fra Færøerne sammen med deres familier i hotellets spisesal. Dvs. familierne sidder og snakker, mens Elias og Rókur selvfølgelig allerede er i gang med at spille. Det er ikke kun far og mor, Elias har også fået sin moster med.

Elias og Rókur har lige spillet turneringskamp i D-gruppen (9-11) mod hinanden, hvor Elias vandt. Ellers har de desværre ikke vundet noget, men de har haft det sjovt. Efter det andet spil fik Elias at vide, at han skulle huske at bruge sin tid til at tænke. Det gjorde han så i det tredje spil, og så tabte han på tid. Øv!

Begge drenge har spillet skak i nogle år. Rókur i seks år, og Elias lærte det faktisk allerede i børnehaven. Han har været med til de nordiske mesterskaber fire gange før.  På Færøerne spiller de i hver sin klub, og de bor også på hver sin ø.

De møder dog hinanden til turneringer, og hvad jeg ikke vidste er, at der faktisk er kommet tunneler mellem øerne, så man skal ikke sejle. Suðuroy der ligger lidt afsides skal man dog stadig sejle til. Men de har så heller ikke nogen skakklub.

Der spilles en del skak på Færøerne. Ud af en befolkning på ca. 50.000 er der 224 på rating-listen. Det er lige knap en halv procent. Skakforeningen fyldte 50 år sidste år. Rókur er dog det eneste yngre barn i Klaksvik skakklub, så han er glad for at kunne besøge andre klubber med børn. I øvrigt betyder hans navn ”Tårn”, som også brikken hedder på Færøsk. Det er jo vældig passende.