Middelfarter ny bymester!

Fredericia Byturnering 2022 havde deltagelse af 26 spillere fordelt på 4 klasser.
Se det samlede resultat ved at klikke på “Program” og dernæst på linket ved 10. oktober.

Mesterklassen var i år stærkere besat end de foregående år, hvilket gav anledning til mange velspillede og spændende partier. Der var stor jævnbyrdighed blandt de 4 topseedede, og der blev i de fleste partier spillet til sidste chance; men det var kun Johnny Harboe, der formåede at hive en gevinst hjem i de indbyrdes opgør og det gik ud over den mangeårige mester Carsten Bank Friis. Det var nok til at sikre Johnny mesterskabet med 4 points foran Adesh med 3½ points. Før 5. og sidste runde var Adesh ½ p. bagud, eftersom han havde afgivet 2 remis’er. Han kunne derfor vinde mesterskabet med en sejr over netop Johnny, og han pressede også godt på. Johnny forsvarede sig dog godt og holdt remis. Forsidebilledet er fra netop dette parti.

Johnny Harboe stammer fra Tønder og bor nu på Fyn-siden af bæltet og har spillet i Fredericia Skakforening i godt 1 år. Han giver ofte sine modstandere en hårdhændet behandling og har også bidraget godt til Fredericias pointhøst i divisionsturneringen: 3½ p. i 4 kampe på 2. divisionsholdet.

Basis-klasse 1 blev sikkert vundet af Carsten Sørensen fra Nr. Åby. Juniorskakklub med 4,5 points. Han vandt i første runde over sin værste konkurrent Arne Bech Madsen og cruisede derefter sikkert i mål.

I Basis 2 lagde Mogens Kappelgård sig tidligt i spidsen og selv et nederlag i sidste runde kunne ikke forhindre ham i at vinde gruppen med 3½ points foran Jon Thuesen og Jan Mogensen begge med 3 points. Den talentfulde juniorspiller August Hansen måtte sande, at de gamle stadig kan finde afgørende kombinationer frem.

Basis 3 blev vundet af veteranen Christian Anker Møller fra Springeren, Kolding med 4½ points. Christian havde til det sidste mulighed for at score fuldt hus; men Fritz Steffensen formåede at holde et spændende slutspil remis. 2. pladsen tog Mattias Skærved sig af med 4 points.

Det afgørende parti fik flg. forløb:

Hvid: Adesh, Sort: Johnny, Åbning: Aljechin’s forsvar

1.e4,Sf6 2.e5,Sd5 3.d4,d6 4.Sf3,Lg4 5.Le2,e6 6.c4,Sb6 7.exd6,cxd6 8.0-0,Le7 9.Sc3,0-0 10.b3,Lf5 11.Lf4,a6 12.Ld3,Lxd3 13.Dxd3,S8d7 14.a4,Sf6 15.Tfe1,Tc8 16.h3,Te8 17.Ld2,Lf8 18.Lf4,Sbd7 19.Lg3 (her havde 19.a5 nok bedre kunnet indsnævre Sorts spil), a5 20.Sd2,d5 21.Tac1,Lb4 22.Tc2,Ted8 23.Df3,Lxc3 24.Txc3,dxc4 25.Sxc4,Dd5 26.Sd6,Txc3 27.Dxc3,Se8 28.Sc8,Kh8 29.h4,Sdf6 30.Le5,b5 31.Sb6,Db7 32.a5,Sd5(?) 33.Dc5? (her kunne hvid øge presset med 33.Sxd5,Dxd5 34.Tc1,f6 35.Lg3,Kg8 36.Dc6),Sef6 34.Tc1,h5 35.f3,Sfd7? (ups! her kunne Hvid med 36.Dd6 have trykket Sort helt i bund med f.eks. -,Kh7 37.Sxd5,Dxd5 38.Dxd5,exd5 39Tc6; det rigtige var at forholde sig roligt med f.eks. 35.-,Kh7) 36.Sxd7?,Dxd7 37.Le3 og man enedes om remis, ½-½.