Foredrag med FM John Rendboe

Foto : Thomas Vesteergaard

Mange kender FM John Rendboe som skakspiller. Men han er også forfatter til en del bøger. Dels faglitteratur (han er historiker), men også om Skakkens historie – og de store mestre gennem tiden.

Senest har han udgivet bogen “Skakkens helte – i den smukke tid”. Og vi har fornøjelsen af at byde ham velkommen i Fredericia d. 2. oktober, hvor han vil holde foredrag om den. Foredraget starter kl. 19.15.

Det er altså ikke et foredrag med gennemgang af partier m.m., men derimod den tid, og den historie der gemmer sig bag 4 af skak historiens spillere.

Beskrivelse af bogen :

Den Smukke Tid (1871-1914) var en vidunderlig fredstid, hvor teknik, kunst, byudvikling og turneringsskak buldrede frem. Med fire skakmestre – Winawer, Burn, Charousek og Pillsbury – som prisme, dykker man ind i en verden, hvor skak var nært knyttet til tidens fremskridtstanke. De store turneringer blev spillet til verdensudstillinger eller i byer med stor fremgang.

Vi følger de fire skakmestre og får glimt af de andre fra tiden i en verden præget af konstant vækst. Men også en verden, hvor sygdom og død kunne ramme hårdt og ubarmhjertigt. En bog om mennesker med en kæmpe passion og mod på at føre deres håb og drømme ud i livet, uanset hvilken virkelighed de mødte. Fire skæbner, som var med til at forme deres egen tid.

Foto : Thomas Vestergaard

Foredraget er åbent for alle, og jeg vil meget stærkt opfordre til at komme til en anderledes klubaften. John har lovet at tage en stak bøger med, og ønsker du den signeret af forfatteren, så er det også muligt.