2. runde af Fredericia Chess 2016

Efter 2 runder af turneringen, har vi 2 spillere tilbage med maksimum. Den ene af disse er den eneste kvindelige deltager, WGM Melanie Lubbe. Hun havde de hvide brikker mod svenske FM Anders Livner, hvor hun hurtigt fik gang i et fint angreb mod svenskerens kongestilling. Anders virkede dog til at have kontrol over det og fik også selv gang i noget modangreb. Omkring tidsnøden fik Anders dog spillet upræcist, hvilket gav Melanie mulighed for at slå Anders’ stilling i stykker, hvilket gav Melanie sejren.

Hun deler nu føringen sammen med FM Jesper Thybo, som fulgte perfekt op på gårsdagens flotte sejr. Længe var hans parti lige mod Kristian Seegert, men hen mod slutspillet fik Jesper opbygget en fordel, som han endte med at omsætte til et helt point. En flot start af den unge spiller.

IM Jens Ove Fries Nielsen fik revancherede gårsdagens nederlag, da han med sort fik gang i et flot angreb mod IM Martin Mathiesen. Længe pressede han fint på og havde også fordelen, men det blev først endelig afgjort, da Martin fik lavet et skidt træk, og Jens Ove dermed let tog sejren.

IM Nikolas Lubbe skulle op mod det unge talent FM Filip Boe Olsen, som fik et flot sejr mod en anden tysk IM’er i går. Denne kunne Filip ikke leve op til i dag, hvor han måtte se Nikolas langsomt trykke ham tilbage. Dette pres kunne Filip ikke holde til i længden, og Nikolas fik dermed hans første (og formentligt ikke sidste) sejre i turneringen.

En enkelt remis bød runden også på. Dette skete mellem IM Christoph Scheerer og FM Kristoffer Dyrgaard. Remisen var dog ikke af den fredelige slags, da de to spillere brugte 76 træk, før de kunne enedes om, at der ikke kunne findes en vinder. Partiet tog over 5 timer og dermed turneringens længste indtil videre.

Sideløbende med 2. runde bliver der spillet Fredericia Rapid Chess 2016, hvor 50 spillere dyster i hurtigskak. Resultater af dette kan findes i venstre side.