Fredericia rykkede ud af skakligaen

D. 19.-20. marts gik turen endnu engang til Køge og kravet var to sejre, hvis vi ville holde liv i drømmen om at blive i Skakligaen. Om lørdagen, skulle vi møde den anden nedrykningskandidat, Øbro, og det var lige ved og næsten, at vi fik hevet to matchpoint hjem.

På bræt 7 stod Michael Bæhring hurtigt godt med hvid, og efter 10 træk opstod denne stilling:

Der står en bonde i slag på c6, men hvad skal man slå med?

Esmats modstander fik en vanskelig kongestilling, men efter at have spillet en række præcise træk var han med i partiet igen. Det svingede dog Fredericias vej, for i træk 39 tabte Brian J Jørgensen på tid. Til gengæld var der ingen point til os for Jens Ove, Bjarne Light og Lars Desmond, mens Carsten Bank Friis spillede remis.

Tilbage til Michaels parti. Han spillede 11. Lxc6! og vandt en kvalitet og en bonde efter 11..Sxc6 12. Sxc6 De8 13. Sxe7+ Dxe7 14. Da4! efterfulgt af 15. La3!

Stillingen var således 3½ -2½ til dem – til gengæld havde både Adesh og Daniel V Pedersen meget lovende stillinger. Adeshs modstander spillede imidlertid uhyggeligt præcis og holdt remis, mens Daniel sikkert stadig ærgrer sig over, at han på grund af et for stort tidsforbrug ikke fik halet sejren i hus. 4½-3½ til Øbro.

Søndags kamp mod SK 68 var ikke værd at skrive hjem om, så det vil jeg næsten lade være med. Vi tabte 6½ -1½ og eneste lyspunkt var at Lars fik medvind på cykelstien. Lars kæmpede længe mod overmagten i et slutspil, hvor han havde 2 bønder, en løber og et tårn mod en bonde, to løbere og et tårn, og remis var det højeste, han kunne håbe på. Imidlertid fik modstanderen udspillet sig selv taktisk, og Lars sad pludselig med en merbonde, som han førte til sejr.

Så Fredericia og Øbro rykkede ned, troede vi længe. For Jetsmark fik på trods af, at de kun stillede op med fem på holdet 1½ point mod Køges stormestre. Men holdturneringslederen takserede det manglede fremmøde med en advarsel og et strafpoint, så nu bliver det Jetsmark, vi får følgeskab af.