Danmarksmestrene er fundet

Efter 2 dages intens skak er der fundet en danmarksmester i begge aldersklasser.

I 50+ var det inden turneringen forventet, at IM Jens Ove Fries Nielsen ville vinde. Torsdag vandt han da også alle sine partier, og denne stil forsatte han fredag. I dagens 2 første runder slog han sine to værste konkurrenter, Per Stentebjerg-Hansen og FM Carsten Bank Friis. Derfor førte han med 2 point inden næstsidste runde, hvor et halvt point altså ville være nok til at sikre titlen. Her vandt dog han over Ernst Bindzus, og dermed var titlen endegyldigt hjemme. Da han også vandt sidste runde, sluttede han med maksimum point, 8 af 8!

2. pladsen gik til Per Stentbjerg-Hansen med 6 point, imens FM Carsten Bank Friis blev nr. 3 med 5 point.

I 65+ var der langt mere spænding. I 5. runde vandt FM Jørn Sloth topopgøret mod FM Mogens Moe, hvilket bragte Jørn et halvt point foran. Over de næste 2 runder forsvandt dette forspring dog, og de to lå helt lige med 5½ point begge inden sidste runde. Lige bagefter dem, havde Pouelsten Holm Grabow og FM Jørgen Hvenekilde begge 5 point, og de skulle mødes i sidste runde.

Pouelsten vandt ret hurtigt sit parti og lagde dermed maksimalt pres på de to forreste. Jørn stod dog for presset og vandt sit parti. Da Mogens samtidig tabte, var kampen om titlen afgjort.

Dermed vandt FM Jørn Sloth med 6½ point. Pouelsten Holm Grabow blev nr. 2 med 6 point, imens FM Mogens Moe efter en halvskidt 2. dag måtte tage til takke med 3. pladsen med 5½ point.

Alle præmietagere kan ses her.

For de lokale folk gik det således:

I 50+ (med 23 deltagere):

3. FM Carsten Bank Friis 5 point
5. Søren Rix 5 point
6. Niels Nybo Jakobsen 4½ point
19. Jon Lykke Davidsen 3½ point
21. Kim Nygaard Hede 3 point

I 65+ (med 28 deltagere):

12. Jens Christian Hansen 4 point
21. John Erling Nielsen 4 point