Šiauliai uddelte store tæsk i Bymatch
Af : Johnni Marcussen

Tirsdag var det blevet tid til Bymatchen mellem Fredericia og Šiauliai fra Litauen. De to byer er venskabsbyer, hvilket Fredericia Skakforening valgte at udnytte til denne lille match de to byer imellem. På forhånd var den litauiske by at regne som favorit, da de stillede med Danmarks bedste skakspiller, GM Peter Heine Nielsen, som nu er bosiddende i den litauiske by. Sammen med ham spillede det 24 årige litauiske talent, IM Matas Narmontas.

Styrkemæssigt er sidstnævnte ca. på samme niveau som IM Jens Ove Fries Nielsen, som var Fredericias stærkeste deltager. Reelt set har Jens Ove ingen tilknytning til Fredericia, da han normalt bor i Hammershøj, tæt på Viborg. I dagens anledning var han dog "adopteret" til at spille for Fredericia, da han er en god ven af klubben, hvilket også ses ved, at han for 3. år i træk er med i IM-gruppen i Kemp & Lauritzen Chess 2015. Den anden deltager på Fredericias hold var FM Carsten Bank Friis. Han er netop blevet klubmester i Fredericia Skakforening og er uden tvivl byens bedste spiller, men i forhold til de to litauiske spillere var det svært at se, at Carsten skulle lave mange point.

I 1. runde lagde Carsten dog stærkt ud, da han med de sorte brikker spillede et rigtigt godt parti mod Matas. Det slutspil, som de kom ud i, så også vundet ud for Carsten, men desværre havde Matas en enkelt smart kombination, som gjorde, at sejren og pointet gik til Šiauliai. Samtidig tabte Jens Ove med de hvide brikker mod Peter Heine. De havde ellers spillet et spændende parti, som var meget kompliceret, men i sidste ende var Jens Oves angreb for ambitiøst. 2-0 til Šiauliai efter 1. runde.

Derfor havde Fredericia noget at revanchere i 2. runde, men sådan gik det desværre langt fra. Carsten havde de hvide brikker mod Peter Heine i et parti, som blev spillet i et hurtigt tempo. Carsten kom tidligt foran med en bonde, men til gengæld havde han en meget passiv stilling. Denne stilling blev aldrig rigtig aktiv, hvorfor Peter Heine let vandt bonden tilbage og senere også en løber, hvorefter Carsten gav op. For at gøre ondt værre, vandt Matas samtidig med hvid over Jens Ove i et parti, hvor Jens Ove gik galt i byen. 4-0 til Šiauliai efter 2 runder, hvorfor Fredericia nu måtte vinde resten for at få uafgjort samlet.

I 3. runde var det Peters tur til at have hvid mod Jens Ove. Igen blev det et spændende og kompliceret parti. Umiddelbart så Peters angreb bedst ud, men Jens Ove havde bestemt gode modspilschancer. Desværre fandt han ikke den helt korrekte plan, hvorfor Peter igen vandt og reelt afgjorde matchen til Šiauliais fordel. Fredericias ære stod dog stadig på spil, og denne reddede Carsten lidt af, da han spillede remis med de hvide brikker mod Matas. Carsten kom ellers dårligt ud af åbningen, men i midtspillet fik han vendt dette på hovedet. Derfor havde Carsten gode muligheder for at vinde i slutspillet, men i praksis var det svært at føre ud i livet, hvorfor spillerne enedes om remis.

4. og sidste runde gjaldt derfor kun æren. Desværre viste Peter endnu engang sin store styrke, da han via en sejr over Carsten, scorede 4 af 4. Peter fik hurtigt en god stilling, og Carsten var reelt set aldrig tæt på at have modspil. Derfor var det op til Jens Ove at sørge for, at Fredericia også vandt et parti. Dette lykkedes dog ikke, da Matas med sort vandt et parti, som han formentligt stod bedst i det meste af partiet.

Samlet set tabte Fredericia altså ½-7½ til Šiauliai. Sejren var ikke ufortjent, men Fredericia havde nok fortjent 1-2 point mere, hvor især Carsten havde fortjent bedre i 1. runde. Trods nederlaget, var det dog en rigtig hyggelig dag, hvor spillerne kom ind og kommenterede på deres partier, når de var færdige, hvilket var rigtigt lærerigt for det fremmødte publikum.

I morgen er der igen skak, hvor Kemp & Lauritzen Chess 2015 starter kl. 18.00.

Se også :
Fredericia Skakfestival slut  (11-05-2015)
Årets spillerfoto  (10-05-2015)
Vinderne i Støttelotteri  (10-05-2015)
8. runde af Kemp & Lauritzen Chess 2015  (10-05-2015)
9. runde af Kemp & Lauritzen Chess 2015  (10-05-2015)
Præmietagere ved Kemp & Lauritzen Chess EMT 2015  (10-05-2015)
6. runde af Kemp & Lauritzen Chess 2015  (09-05-2015)
7. runde af Kemp & Lauritzen Chess 2015  (09-05-2015)
4. runde af Kemp & Lauritzen Chess 2015  (08-05-2015)
BLOCKBUSTER spurtpræmie  (08-05-2015)
5. runde af Kemp & Lauritzen Chess 2015  (08-05-2015)