Allan Stig Rasmussen blev danmarksmester i hurtigskak 2016
Af : Johnni Marcussen

Søndag løb DM i hurtigskak af staben i Erritsø lidt udenfor Fredericia. Og selvom enkelte deltagere måtte melde afbud på dagen, så var der stadig 88 deltagere, som var klar, hvilket gør det til den største turnering, som Fredericia Skakforening har arrangeret.

DM gruppen bestod af 39 spillere, og den var meget stærk i år med 15 titelholdere fordelt på 2 GM'ere, 4 IM'ere (når Bjørn Møller Ochsner officielt bliver udnævnt) og 9 FM'ere. Favoritværdigheden lå på forhånd på skuldrene af GM Allan Stig Rasmussen og GM Jakob Vang Glud, og førstnævnte var da også forsvarende danmarksmester i hurtigskak. Begge 2 kom planmæssigt fra start, men allerede i 2. runde tabte Jakob til Tihomir Borovnica, og et nederlag i 5. runde gjorde, at han endte udenfor top 3.

Anderledes godt kørte det for Allan, som ved middagspausen havde 3 af 3. I 4. runde stod han overfor FM Kristoffer Dyrgaard, som ligeledes havde 3 point, og som tidligere har gjort det godt ved hurtigskak DM. Allan forsatte dog stilen med 1-taller, og efter 4 runder var han den eneste på max. FM Martin Matthiesen og FM Bjørn Møller Ochsner lå dog blot et halvt point efter, og sidstnævnte var Allans modstander i 5. runde, hvor Allan for første gang satte point til, da partiet endte remis.

Martin havde samtidig vundet i 5. runde, og de 2 lå nu a point på 4½, og noget af en finale var derfor sat op i 6. runde med Allan som hvid. Her viste Allan sig styrke og hentede sejren, og da de andre resultater flaskede sig for Allan, førte han med et helt point ned til nr. 2 inden sidste runde. Naturligt nok endte 7. runde derfor i en hurtig remis, og dermed vandt GM Allan Stig Rasmussen for 2. år i træk DM titlen. Stort tillykke!

På 2. pladsen med 5½ point kom FM Bjørn Møller Ochsner. FM Niels Jørgen Fries Nielsen fik ligeledes 5½ point, men en dårligere korrektion henviste ham til 3. pladsen.

Når DM gruppen ses med de lokale briller på, så kan det siges, at FM Carsten Bank Friis havde en god dag med 4½ point og en 11. plads, imens IM Jens Ove Fries Nielsen slet ikke ramte dagen, da han blev nr. 28 med 3 point. Det sidste Fredericia islæt i øverste gruppe var Michael B. Madsen, som blev nr. 33 med 2 point.

"Under 1900" gruppen havde deltagelse af 49 spillere, og den var i lang tid et parløb mellem 2 gange Peter, nemlig Peter Risgaard Poulsen og Peter Riis. På imponerende vis fik de begge 5 af 5, inden de stødte sammen i 6. runde. Her trak Riis det længste strå, og sejren var dermed lige for næsen af ham. Så let skulle det dog ikke gå, da Peter Riis i sidste runde tabte til Michael Wilhelm Kull, som dermed også fik 6 point. Peter Risgaard Poulsen kunne ligeledes nå 6 point, men han løb i stedet ind i endnu et nederlag, som skubbede ham ud af top 3.

Gruppen skulle dermed afgøres på korrektion, og her kom det Peter Riis til gode, at han hele dagen havde været med i toppen. En fortjent 1. plads!

For Fredericia spillerne blev det til en flot 5. plads til Janith Easan (5 point), en 7. plads til John E. Nielsen (5 point), en 13. plads til Adesh Easan (4½ point) og en 24. plads til Simon L. Hansen (3½ point). Derudover var der 2 med fra Fredericia Skoleskak, og her blev Janosh Easan (2½ point) nr. 43, imens Benjamin Thomsen (1 point) blev nr. 48.

Alt i alt forløb dagen godt, og vores fornemmelse som arrangør er, at folk var godt tilfredse med arrangementet. Det har været en stor ære for Fredericia Skakforening at få lov at arrangere DM i Hurtigskak, og vi håber, at stævnet igen en anden gang kan finde forbi Fredericia!

Se alle præmietagere her

Se også :
Præmietagere ved DM i Hurtigskak 2016  (25-09-2016)
DM i Hurtigskak 2016  (24-09-2016)