En weekend i Hamborg

Som vist alle ved, så kan jeg godt lide at rejse til udlandet for at spille og se skak. Hidtil har jeg set verdenseliten spille i London (WM match Carlsen – Caruana) og Stavanger (Altibox Chess).

Denne gang gik turen så til Hamborg, hvor Hamburg FIDE Grand Prix 2019 løber af stablen lige nu. Det er en knock-out turnering med 16 deltagere. Da kvartfinalerne lå fredag og lørdag med omkampe søndag, så rejste jeg i fredags derned og så parti 1. Overnattede så på hotel, og så parti 2 dagen efter.

Af mine nu 3 ture til udlandet er dette nok den mindst spændende. Ikke fordi skakken fejlede noget (var faktisk spændende), men fordi arrangørerne havde gjort forbavsende lidt ud af omgivelserne.

Der var f.eks. ikke kantine; blot en sodavands automat. Ingen live kommentering på stedet, men blot via TV skærm. Ingen souvenir shop, hvilket er et must. Så ingen ny T-shirt til mig.

Nedenfor er afslutning på et parti fra lørdagen. Yanghi har netop spillet Kh4-h3??. Det var tydeligt at han opdagede det er et meget dårligt træk. Han havde rørt kongen og så er der kun et lovligt træk. Men han kunne ikke få sig selv til at slippe den – han var klar over at nu var han ude af turneringen.

Problemet er jo at hxg4 er mat (Th8) og Lxg4 koster tårnet på a8. Bemærk også at hvid skal slå løberen på c8 med tårnet. Slår han med løberen, så siger hvid skak med tårnet resten af dagen. For den kan ikke slås grundet pat !