9. runde af Fredericia Chess 2016

Så nåede vi til afgørelsens time, hvor IM Nikolas Lubbe med de hvide brikker skulle forsøge at slå WGM Melanie Lubbe, hvilket ville give Nikolas turneringssejren. Kunne Melanie derimod holde remis, ville hun stikke af med turneringssejren. Og hvis man have frygtet, at ægteparret ville tage en hurtig remis, så tog man fejl. Begge parter spillede nemlig til, og tidligt i partiet vandt Nikolas en bonde. Denne holdt han fast i helt frem til slutspillet, hvor den overskydende bonde blev afgørende. Nikolas Lubbe vandt dermed for 2. gang IM turneringen i Fredericia! Melanie må derimod “nøjes” med en 2. plads og en IM norm. Flot præstation af begge!

FM Anders Livner og IM Christoph Scheerer kunne begge nå 3. pladsen, men hvor Anders ved en sejr var sikker på mindst en delt 3. plads, skulle Christoph både vinde og havde andre resultater til at gå hans vej for at blive en delt. 3er. Der var dog ikke nogle af parterne, som for alvor var tæt på at vinde partiet og efter 34 træk blev en remis aftalt.

Overstående remis gav FM Jesper Thybo mulighed for at få 3. pladsen udelt ved en sejr, imens en remis ville lade ham dele 3. pladsen med FM Anders Livner. Jesper mødte i sidste runde FM Kristoffer Dyrgaard, og her fik Jesper lavet en farlig fremskudt bonde, og denne kom Kristoffer til at kæmpe hårdt for at holde tilbage, og i slutspillet måtte han sande, at Jespers bønder var stærkere end hans egne. Dermed vandt Jesper partiet og 3. pladsen.

IM Jens Ove Fries Nielsen brugte 9. runde til at vinde hans 3. parti i træk. Denne gang gik det udover Kristian Seegert, hvor Jens Ove fik sat et fint angreb ind, som vandt partiet. Desværre for Jens Ove fandt han formen for sent, og han må derfor tage til takke med en delt 5. plads.

I rundens sidste parti stod FM Filip Boe Olsen overfor FM Martin Matthiesen, og ligesom i rundens andre partier blev der gået til den. Umiddelbart var det undervejs Martin, som havde de bedste kort på hånden, men efter et spændende og langt parti, endte det ud i et lige slutspil, hvor de 2 spillere efter 52 træk tog remis.

I Kandidatklassen endte det afgørende parti mellem Simon Pil Wilbrandt og Rasmus Thøgersen med en sejr til Simon, som derfor booker en billet til næste IM turneringen. Simon endte med flotte 4½ point ud af 5 mulige og må derfor betegnes som en fortjent vinder, om end han havde en vis portion held i hans parti i 3. runde mod Lars Rene Andersen, som endte remis.

Alle præmietagere kan ses på dette link: http://www.fredericia-skakforening.dk/IM2016/nyhed.php?NyhedID=186