8. runde af Fredericia Chess 2016

Så er det en realitet. For 3. gang i turneringens 4 årige historie, er der lavet en IM norm! WGM Melanie Lubbe manglede nemlig blot et ½ point inden runden for at færdiggøre hendes 2. IM norm, og dette gjorde hun via en imponerende sejr over IM Christoph Scheerer. Allerede tidligt i partiet fik hun en fordelagtig stilling, og denne udnyttede hun på flotteste vis til at køre det hele point hjem. Dermed opfyldte hun IM-norm kravet allerede inden sidste runde, ligesom hun fører turneringen med et ½ point ned til nr. 2.

Nr. 2 i turneringen er hendes mand, IM Nikolas Lubbe, som i 8. runde vandt over Kristian Seegert i et medrivende parti, hvor Kristian spillede frisk til. Nikolas holdte dog fint styr på stillingen og i sidste ende, var det altså ham, som kørte pointet hjem. I sidste runde skal Nikolas og Melanie mødes i et parti, som afgør turneringen. Nikolas skal vinde for at stå med turneringssejren, imens Melanie kan nøjes med remis. Partiet skulle have været spillet på forhånd, men pga. private omstændigheder blev dette ikke gjort. Derfor kan vi i stedet se frem til en spændende afgørelse, hvor vores IM turnering, for første gang i sin historie, ikke er afgjort inden sidste runde!

De øvrige spillere er altså efterladt til at kæmpe om 3. pladsen. Her bragte FM Anders Livner sig i en god position, da han slog FM Martin Matthiesen i et parti, som det virkede til, at Anders havde fint styr på hele vejen igennem.

FM Jesper Thybo udnyttede ligeledes 8. runde til at lægge en billet ind på 3. pladsen. Dette gjorde han via en sejr med sort over FM Filip Boe Olsen, hvor Filip i en kritisk stilling ikke fik fundet de helt korrekte træk, hvilket tillod Jesper at bryde ind i Filips stilling, og Jesper tog derfor hele pointet.

I rundens sidste parti fik IM Jens Ove Fries Nielsen sin anden sejr i træk. Dette skete efter et langt parti mod FM Kristoffer Dyrgaard, hvor Jens Ove undervejs havde en fin fordel, og denne udmøntede sig til sidst i en sejr til Jens Ove.

I sidste runde mødes nr. 1 og 2, Melanie og Nikolas, altså i et parti, som afgør turneringssejren. Imens møder Jesper og Anders (begge med 4½ point) hhv. Kristoffer og Christoph (begge med 3½ point), og hvis de 2 sidstnævnte begge vinder, får vi altså en 4-delt 3. plads. Ellers er det kun Jesper og Anders, som har muligheden for at nå 3. pladsen.

I Kandidatklassen får vi i sidste runde en væskeægte finale. Rasmus Thøgersen (3 point) har hvid mod Simon Pil Wilbrandt (3½ point), og her vinder Rasmus gruppen, hvis han kan vinde partiet. Holder Simon remis, eller vinder selv, så er det derimod Simon, som løber med gruppesejren.

Så der er lagt op til spændende finaler i både IM-gruppen og i Kandidatklassen!