6. runde af Kemp & Lauritzen Chess 2015

IM Matas Narmontas bragte sig i 6. runde tilbage i spillet om 1. pladsen. Dette skete via en sikker sejr over IM Attila Gergacz. Tidligt i partiet spillede Attila et alt for optimistisk træk, som ikke gav det forventede angreb. Tværtimod blev Attila selv presset helt i bund, hvorefter Matas let vandt. Imens det for Matas gør, at han er tilbage i topstriden, så er Attila sat af i bunden efter hans fjerde nederlag i træk.

Nede i bunden mødtes svenske FM Tom Rydström med den lokale FM Carsten Bank Friis. Indtil videre har det det ikke været svenskerens turnering, men i denne runde fik han sin første sejr. Længere var det et lige parti, og de kom også i noget, som lignede et lige slutspil. Der var dog masser af spil i det, da Carsten havde en dronning for et tårn, en springer og en bonde. Carsten fik dog spillet slutspillet upræcist og i stedet for en remis, endte det altså med et svensk point.

FM Johnni Veng skulle gerne have point mod IM Jens Ove Fries Nielsen for at holde hans normchancer i live. Det blev et utroligt spændende parti, hvor begge spillere gik friskt til den. Johnni blev dog hurtigt presset på tiden, og da Jens Ove samtidig havde meget tid, virkede det som om, at Johnni havde problemer, Det var dog Jens Ove, som dummede sig, da han gik ind i en springergaffel, som kostede et tårn og en bonde for en springer. Slutspillet var dog lettere kompliceret, da der var en del at regne igennem, men Johnni holdte tungen lige i munden og vandt. Et flot parti af Johnni, som nu har gode muligheder for at score en IM norm.

Rasmus Thøgersen fik i sit parti mod ungdomslandtræneren, FM Mads Boe, fint spil. Han fik hurtigt en god stilling, hvor Mads måtte kæmpe for at holde sammen på sin stilling. Derfor var det også naturligt nok, at Mads greb chancen for at få remis via en evig skak, da denne chance opstod hen i mod slutspillet. Rasmus kan dog være godt tilfreds, da han allerede er 1 over forventet, og der mangler stadig 3 runder. Det kan derfor blive en rigtig god turnering ratingmæssigt for ham.

I det sidste parti mellem FM Sergio Adan Bermudez og FM Bjørn Møller Oschner var der ingen, som rigtigt fik en fordel i løbet af partiet. Derfor endte partiet naturligt nok i et lige slutspil, hvor de to parter enedes om remis.

Efter 6 runder har Sergio derfor, lidt overraskende, bragt sig i spidsen med 4½ point. Lige bagved ham kommer Jens Ove, Matas og Johnni med 4 point hver. Derfor er der også lagt op til et rigtigt spændende opgør, når Sergio med sort skal forsøge at forsvare føringen mod Jens Ove. Udover dette spændende topopgør, skal Johnni møde Carsten, imens Matas skal møde Mads.

I Kandidatklassen fører Kristian Seegert med 2 point. Han er den eneste, som har maksimum, men et felt på 4 spillere med 1½ point følger kort efter ham.

IM-normen i årets turnering er 6 point. Med kun 3 runder tilbage, er det nu kun 4 af spillerne, som kan nå dette. Herunder kan du se, hvor mange point de 4 mangler:

1½ point: FM Sergio Adan Bermudez

2 point: FM Johnni Veng