6. runde af Fredericia Chess 2016

Imens varmen tager til udenfor, kæmper spillerne i IM gruppen ufortrødent videre om sejren. Og netop en sejr kunne bringe WGM Melanie Lubbe indenfor et halvt point af IM normen. Derfor kørte hun også godt på for at vinde med hvid mod FM Jesper Thybo, men partiet så hele vejen igennem lige ud, trods Melanies angrebslyst. Efter 67 træk blev de to derfor enige om remis. Melanie mangler derfor 1 point i de sidste 3 runder for at score en IM norm.

Melanies remis gjorde, at IM Nikolas Lubbe kunne komme på en delt 1. plads med en sejr, men også han havde svært ved at få fordelen med hvid mod FM Martin Matthiesen. Derfor endte også dette parti remis, dog i lidt færre træk, 46.

Dette åbnede op for, at den 3. tysker, IM Christoph Scheerer, kunne blande sig i topstriden, men heller ikke han formåede at udnytte muligheden. Han mødte med sort Kristian Seegert, og her fik Kristian hurtigt en fordel. Partiet blev derfor et langt pres for Kristian, som han flot omsatte til et helt point.

IM Jens Ove Fries Nielsen havde noget at revanchere efter 3 nederlag i træk, men 6. runde forlængede blot stimen af nederlag for ham. Han mødte FM Anders Livner, og undervejs lignede det, at det var Anders, som havde fordelen, og efter et par upræcise træk, måtte Jens Ove erkende, at det 4. nederlag i træk var en realitet.

FM Filip Boe Olsen og FM Kristoffer Dyrgaard var kombattanterne i dagens sidste parti, og dette opgør endte i en fredelig løsning, da de tog remis efter 25 træk i en lige stilling.

Med 3 runder igen fører Melanie med 5 point, efterfulgt af Nikolas med 4½. Herefter er der et mindre spring til 3. pladsen, som Anders har med 3½ point.

I den sideløbende Kandidatklasse er der 2 spillere, som har maksimum, da både Simon Pil Wilbrandt og Lars Rene Andersen har vundet begge deres opgør. De mødes i 3. runde. Lige bagved dem kommer Thore Nyboe Jensen med 1½ point, inden et felt af 5 spillere kommer med 1 point.

Med 3 runder igen, mangler vores tilbageværende normhåb følgende antal point:

1 point: WGM Melanie Lubbe

2½ point: FM Anders Livner