1. runde – Turneringen skudt igang

Så blev Glenco Chess 2014 skudt i gang. Inden runden startede, holdt byrådsmedlemmet, Lars Ejby Pedersen, en kort tale, hvor han roste klubben for et godt initiativ. Herefter fik han lov til at rykke turneringens første træk, da han spillede d4 på vegne af Igor Teplyi.

Første parti, som blev færdigt, var tyskeropgøret mellem Nikolas Lubbe og Melanie Ohme. Det var nok egentligt forventet, at det tyske kærestepar ville tage en hurtig remis, men det tog faktisk 2 timers tid, før de blev enige om remis. Nikolas stod nok en lille smule bedre, men husfreden blev sikret.

Herefter vandt Jwan Bakr over en aggressivt spillende Jens Ove Fries Nielsen. Jens Ove spillede frisk til, men blev nok lidt for overmodig, hvilket resulterede i en alt for åben kongestilling, hvilket Jwan udnyttede til at sætte dødsstødet ind.

I partiet mellem Igor Teplyi og den lokale, Carsten Bank Friis, gik Carsten helt galt i åbningen, hvilket gav en bonde til Igor. Carsten fik dog lidt modspil ind, men det var ikke nok for ham. Derfor lagde Igor godt fra land med en sejr.

Det næste parti, som sluttede, stod mellem Jacob Carstensen og Niels Jørgen Fries Nielsen. Dette sluttede remis, efter Jacob havde presset fint på hele partiet. Han fik dog ikke voldsom meget ud af anstrengelserne, hvorfor de to parter i tidsnøden enedes om remis.

Tilbage sad Mads Hansen og Attila Gergacz. Partiet bølgede længe frem og tilbage uden de helt afgørende fordele. Omkring træk 40 fik Attila dog en materiel fordel, hvilket gjorde, at han 7 træk senere trak sig sejrrigt ud af duellen.